Κείμενο προτάσεων Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων που αφορούν τα πρόστιμα, τον ΚΦΔ, Ασφαλιστικά και αλλά θέματα της φορολογίας εισοδήματος με Πρωτοβουλία της Π.Ο.Φ.Ε.Ε.-21,02,2014

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΦΟΡΕΩΝ

Προς
Τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας, κ. Αντώνη Σαµαρά
Κοινοποίηση:
- Πρόεδρο της Βουλής , κ. Ευάγγελο - Βασίλειο Μεϊµαράκη
- Υπουργό Οικονοµικών, κ. Ιωάννη Στουρνάρα
- Υφυπουργό Οικονοµικών, κ. Γεώργιο Μαυραγάνη
- Γενικό Γραµµατέα ∆ηµοσίων Εσόδων, κ. Χάρη Θεοχάρη

Αθήνα, 21-02-2014

Κείµενο προτάσεων προς συζήτηση που αφορούν τα πρόστιµα,
τον ΚΦ∆, Ασφαλιστικά και αλλά θέµατα της φορολογίας
εισοδήµατος

Γενικά αρχές που πρέπει να ισχύσουν :
1. Θεσµοθέτηση ενός πάγιου, απλού φορολογικού συστήµατος τόσο για τη φορολογία
του εισοδήµατος όσο και για τους έµµεσους φόρους.
2. Ενσωµάτωση των αρχών αναδιανεµητικής δικαιοσύνης στο φορολογικό σύστηµα
ώστε να γίνεται σεβαστή η προβλεπόµενη από το Σύνταγµα αρχή της φοροδοτικής
ικανότητας.
3. Μείωση των διοικητικών βαρών που απορρέουν από την υλοποίηση της
φορολογικής νοµοθεσίας.
4. Επαναφορά του αφορολόγητου αποθεµατικού για τις µικρές και µεσαίες επιχειρήσεις
ώστε να ενισχυθούν οι επενδύσεις από ίδια κεφάλαια.
5. Εξορθολογισµός των υπερβολικών και παράλογων προστίµων φορολογικών και
ασφαλιστικών ακόµα και για µικρές παραβάσεις του Κώδικα Φορολογικής ∆ιαδικασίας.
6. Ελκυστικό φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς για νέους επιχειρηµατίες, καθώς
αποτελεί αρνητικό ρεκόρ για την ελληνική οικονοµική ιστορία, αλλά και για την
Ευρωζώνη, το θλιβερό ποσοστό των ανέργων στο 28% και ότι 6 στους 10 νέους είναι
σήµερα άνεργοι.
7. Προσαρµογή της τροπολογίας του Υπουργείου Ανάπτυξης που µειώνει την
υποχρεωτική διάρκεια µίσθωσης από 12 σε 3 έτη µε τις κατά περίπτωση ισχύουσες
φορολογικές και άλλες διατάξεις και όχι µε αναδροµική ισχύ

Ποινολόγιο Ν.4174/2013 :
Πλήρης και ολοκληρωτική αναδιάρθρωση του άρθρου 19 και των 54 έως 61 άρθρων
του 4174/2013.
1. Βασική αρχή που πρέπει να διέπει την επιβολή των προστίµων είναι η αρχή της
αναλογικότητας και να λαµβάνεται υπόψη η βαρύτητα της παράβασης σε συνάρτηση
µε το ύψος της παράβασης.
2. Πρέπει να υπάρχει ένα όριο ανώτατου προστίµου το οποίο να µπορεί να πληρωθεί
από τις επιχειρήσεις και φορολογουµένους και όχι να αθροίζει στα δηµόσια ταµεία
απλώς βεβαιωµένα ληξιπρόθεσµα χρέη τα οποία δεν θα εισπραχθούν ποτέ. Το
ποσοστό άλλωστε εισπραξιµότητας είναι ήδη πολύ χαµηλό.
3. ∆εν πρέπει να τιµωρείται καµία διορθωτικού χαρακτήρα δήλωση (τροποποιητική)
όλων των φορολογιών, είτε οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος είτε σε λάθος συστήµατος.
∆εν πρέπει να εξετάζεται στην διόρθωση η ύπαρξη ή µη καταβολής φόρου
4. Στις χρεωστικές αρχικές δηλώσεις να υπάρχει η προβλεπόµενη επιβολή τόκου για
κάθε µήνα καθυστέρησης µε ανώτατο όριο το 60 % του κυρίου φόρου και χωρίς άλλο
πρόστιµο εκπροθέσµου καταβολής Άρα η διάταξη του άρθρου 57, του ν. 4174/2013
πρέπει να καταργηθεί.
4α. Για το άρθρο 54 , µη υποβολή ή εκπρόθεσµη υποβολή αρχικής δήλωσης
πληροφοριακού χαρακτήρα ή όποιας άλλης δήλωσης να επιβάλλεται πρόστιµο max
50 €.
5. Στις διορθωτικές - τροποποιητικές δηλώσεις να µην επιβάλλεται κανένα πρόστιµο
εάν δεν οφείλεται φόρος ή εάν οφείλεται φόρος µόνο ο τόκος του άρθρου 53.
6. Κατάργηση του άρθρου 59 του ΚΦ∆, που προβλέπει 100% ποινή σε περίπτωση
καθυστέρησης καταβολής έστω και µία µέρα για παρακρατούµενους φόρους.
7. Πρέπει να υπάρχει, σύνδεση ποινής και απόκρυψης συναλλαγής σε κάθε περίπτωση
που αφορά µη έκδοση ή ανακριβή έκδοση στοιχείων, µε καθορισµό κατώτερου ορίου
και σε κάθε περίπτωση να ελέγχεται το ύψος της απόκρυψης και το ποσοστό ωφέλειας
που είχε ο παραβάτης.
8. Για τις διαδικαστικές παραβάσεις οι ποινές να είναι µε καθορισµένο ποσό ανάλογα µε
την κατηγορία των τηρουµένων βιβλίων, και µία ανά έτος . Στην σηµερινή οικονοµική
συγκυρία αυτά τα ποσά είναι µεγάλα.
9. Απεµπλοκή των τρίτων προσώπων του άρθρου 60 από την επιβολή προστίµων από
τον ΚΦ∆ εκτός εάν αποδεδειγµένα προκύψει δόλος.

Λοιπά σηµαντικά θέµατα :
1. Η ενδικοφανής προσφυγή πρέπει να κρίνεται από επιτροπές σε επίπεδο περιφέρειας
στις οποίες θα συµµετέχουν οι επαγγελµατικοί και επιστηµονικοί φορείς και όχι µόνο
υπηρεσιακοί παράγοντες ,δεν είναι αντικειµενική κρίση αυτή. Επίσης δεν πρέπει να
καταβάλλεται το 50% των καταλογισθέντων. Θα πρέπει να επανέλθει η επιτροπή του
παλαιού άρθρου 70.
2. Άµεση επαναφορά του ∆ιοικητικού Συµβιβασµού για όλες τις φορολογίες και
πρόστιµα. Μόνο έτσι θα µπορέσουν να πληρωθούν τα πρόστιµα που προκύπτουν από
τους ελέγχους. Αλλιώς οι επιχειρήσεις οδηγούνται µε µαθηµατική ακρίβεια στο κλείσιµο
και το ∆ηµόσιο το µόνο που θα κερδίσει είναι η συσσώρευση ανείσπρακτων ποσών
προστίµων.
3. Όσο αφορά τις έµµεσες τεχνικές ελέγχου αλλά και τους ελέγχους των τραπεζικών
λογαριασµών πρέπει να γραφούν κανόνες εµπλοκής και ελέγχου ( αντικειµενική
διαδικασία ) για να µην οδηγούνται οι έλεγχοι σε αξιοποίηση στοιχείων που δεν είναι
σωστά. Στις περιπτώσεις ελέγχων καταθέσεων συλλήβδην ότι κατάθεση υπάρχει
θεωρείται αποκρυβείσα φορολογητέα υλη κάτι που στην πράξη δεν ισχύει.
4. Θέµατα που αφορούν το Επάγγελµα του Λογιστή – Φοροτεχνικού να λύονται (να
επανέλθουν στην αρµοδιότητα) από το Υπουργείο Οικονοµικών και όχι από το
Υπουργείο Ανάπτυξης και να προχωρήσει άµεσα η νοµοθετηµένη µε τον Ν.3842/2010
Πιστοποίηση του Επαγγέλµατος προς όφελος του ∆ηµοσίου συµφέροντος και των
επιχειρήσεων.
5. Επιβράβευση του σωστού φορολογούµενου όταν δεν έχει παραβάσεις και έχει
εξοφλήσει όλους τους φόρους του.

Συγκεντρωτικές καταστάσεις:
1. Αν είναι ανάγκη για τον αυτόµατο ή τυποποιηµένο έλεγχο αιτήσεων επιστροφών ΦΠΑ
προς στις επιχειρήσεις, να υποβάλλονται οι καταστάσεις πελατών και προµηθευτών
από όλους τους υπόχρεους σε µικρότερο του έτους διάστηµα. Προτείνουµε, ως τεχνικά
εφικτό, να υποβάλλονται κάθε τρίµηνο και στο τέλος του τέταρτου µήνα (και όχι
µηνιαίως διότι δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό όφελος ενώ αυξάνουµε υπέρµετρα το
διοικητικό κόστος στις µικροµεσαίες επιχειρήσεις που υποστηρίζονται από Λογιστικά
Γραφεία.) .
2. Καθορισµός ορίου υποβολής των παραπάνω συγκεντρωτικών το ποσό των 300
ευρώ.
3. Κατάργηση της διάταξης Ν.4172/2013 (άρθρο 23 περίπτ. β) όπου αγορές αγαθών
και λήψη υπηρεσιών άνω των 500 € εάν δεν εξοφληθούν µέσω τραπεζικού συστήµατος
δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση ως δαπάνες. Στην παρούσα συγκυρία µόνο
γραφειοκρατικά προβλήµατα θα φέρει. Η ποινή της παραπάνω διάταξης είναι
εξωφρενική ενώ εξακολουθούν και ισχύουν οι διατάξεις του ΚΦΑΣ για αντίστοιχη
υποχρέωση µόνον για παραστατικά άνω των 3.000€ µεταξύ επαγγελµατιών και 1.500 €
για πωλήσεις σε ιδιώτες. Εδώ πρέπει να τονίσουµε τα πρακτικά προβλήµατα που
υπάρχουν για να γίνει κατανοητό:
• Οι επιχειρήσεις δεν έχουν ευχέρεια µετρητών για κατάθεση στους λογαριασµού
όψεως, διότι πολύ συχνά δεν υπάρχει κοντινό υποκατάστηµα τραπέζης στον τόπο
συναλλαγής.
• Οι τράπεζες δεν δίνουν µπλοκ επιταγών ούτε πιστωτικές κάρτες στο σύνολο των
µικροµεσαίων επιχειρήσεων
• Χρεωστικές κάρτες προϋποθέτουν καταθέσεις µετρητών
• ∆εν έχει ληφθεί υπόψη η γεωγραφική ιδιαιτερότητα που έχει η χώρα (νησιά , µικρά
χωριά κλπ)
• ∆εν έχει διευκρινιστεί τι γίνεται µε τις µακρόχρονες εξοφλήσεις .
• Μετατρέπει η διάταξη αυτή τα απλογραφικά βιβλία σε διπλογραφικά µε κόστος και
γραφειοκρατία στις επιχειρήσεις.
• ∆εν έχει διατυπωθεί ποιός είναι υπεύθυνος να κάνει την αναµόρφωση καθώς η
εξόφληση αφορά και πάνω από δύο χρήσεις (κατάργηση αυτοτέλειας χρήσεων) και
αλλά πολλά προβλήµατα .

Θέµατα Φορολογίας εισοδήµατος και ΦΠΑ:
1. Άµεση µείωση φορολογικών συντελεστών για Εισοδήµατα από Επιχειρηµατική
δραστηριότητα του Ν.4172/2013 στα όριο των προγραµµατικών εξαγγελιών της
κυβέρνησης (15%) .
2. Πλήρης συµψηφισµός της ζηµίας του φορολογουµένου µε τα υπόλοιπα εισοδήµατα
του ακόµα και µε τα τεκµαρτά εισοδήµατα και µεταφορά του υπολοίπου στον επόµενο
χρόνο, διότι όπως ισχύει τώρα µε τον 4172/2013 δεν γίνεται αλγεβρικό άθροισµα των
εισοδηµάτων. ∆ηλαδή οι ατοµικές επιχειρήσεις χάνουν την ζηµία ακόµη και όταν
φορολογούνται µε τεκµαρτό τρόπο.
3. Το µέτρο των αποδείξεων πρέπει να ισχύσει για το σύνολο των φορολογουµένων
και όχι µόνο για τους µισθωτούς. ∆εν αναφερόµαστε µόνον στην αντισυνταγµατικότητα
αλλά κυρίως στο ∆ηµόσιο συµφέρον από απώλεια φόρου και ΦΠΑ. Η ποινή για τη µη
συγκέντρωση του οριζόµενου ποσού αποδείξεων, να καθοριστεί στο 10% ίσως και
λιγότερο.
4. Η κατάργηση του ορίου απαλλαγής 150.000,00€ και των εξαιρούµενων κατηγοριών
που υπήρχαν για την σύνταξη απογραφής από µικροµεσαίες επιχειρήσεις θα
προσθέσει µόνο κόστος σε αυτές χωρίς ουσιαστικό φορολογικό αποτέλεσµα. Στα όριο
τήρησης των απλογραφικών βιβλίων (πρώην Β΄ κατηγορίας) πρέπει να µπορεί να
επιλέγει η επιχείρηση αν θα κάνει απογραφή ή θα έχει ένα τεκµαρτό ποσοστό αγορών
σαν απογραφή. Το αποτέλεσµα για τα φορολογικά έσοδα θα είναι θετικότατο (βλ.
φορολόγηση φαρµακείων) .
5. Η ηµεροµηνία υποβολής των χρεωστικών δηλώσεων ΦΠΑ πρέπει να επανέλθει στην
26η του µήνα από την 20η.
6. Ενιαία ηµεροµηνία υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ για απλογραφικά και
διπλογραφικά βιβλία σε επίπεδο τριµήνου για όλους.
7. Επαναπροσδιορισµός φετινών καταληκτικών ηµεροµηνιών δηλώσεων και µετάθεση
προθεσµιών κατά ίσο χρόνο σε περίπτωση µη έγκαιρης λειτουργίας του συστήµατος.
8. Πρόβλεψη µε νοµοθετική ρύθµιση παράτασης προθεσµιών παντός είδους για
λόγους ανωτέρας βίας ή άλλης αιτίας (π.χ. ασθένεια) τόσο στις επιχειρήσεις όσο σε
Πιστοποιηµένους Λογιστές-Φοροτεχνικούς και Λογιστικά Γραφεία.
9. Άµεση καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής των Λογιστών –Φοροτεχνικών είναι
θέµα ασφάλειας διενεργείας συναλλαγών όλου του Υπουργείου Οικονοµικών και όχι
ένα απλό κλαδικό αίτηµα.
10. Θεσµοθέτηση του ορίου των 250 € για την δήλωση των τόκων στην φορολογική
δήλωση για να µην οδηγηθούν πολλά προστατευόµενα µέλη σε υποχρέωση υποβολής
δήλωσης και υπαγωγή στην φορολόγηση των τεκµηρίων, αλλά και στην υποχρέωση
κατοίκων εξωτερικού για φορολόγηση στην Ελλάδα λόγω εσόδων από τόκους από
µικρούς καταθετικούς λογαριασµούς που διατηρούν, ακόµη, στην Ελλάδα.
11. Κατάργηση των διατάξεων για την υποβολή φακέλου τεκµηρίωσης συναλλαγών
των επιχειρήσεων µε απλογραφικά βιβλία.
12. Μη υπαγωγή των επιχειρήσεων που φορολογούντο στο παρελθόν τεκµαρτώς στις
διατάξεις επαύξησης περιουσίας του ν. 3888/2010 µέχρι και την χρήση του 2013 διότι η
φορολόγηση τους ήταν τεκµαρτή και µέσω αφορολόγητων επιδοτήσεων οπότε η
λειτουργία της διάταξης αυτής θα οδηγήσει σε στρεβλές καταστάσεις καθώς δεν
τηρούσαν στοιχεία εσόδων – εξόδων.

Υπεραξία µεταβίβασης ακινήτων και µεριδίων:
1. Απαλλαγή από το φόρο υπεραξίας των ακίνητων που διακρατήθηκαν από τον
ιδιοκτήτη τους για διάστηµα µεγαλύτερο των 5 ετών, όπως ισχύει στις περισσότερες
ευρωπαϊκές χώρες. Η σηµερινή συγκυρία που ΥΠΟΧΡΕΩΝΕΙ κάποιους να εκποιήσουν
ακίνητη περιουσία δεν πρέπει να γίνει αντικείµενο εκµετάλλευσης από κανέναν.
2. Για τα ακίνητα που αποκτώνται από 1-1-2013 και µετά να λειτουργεί ο φόρος
υπεραξίας, όπου θα υπάρχουν πλέον τιµές σε κάθε περίπτωση.
3. Οι δηλώσεις, το Ε9 και η καταβολή του φόρου να γίνεται µε την µεταβίβαση αυτόµατα
και ηλεκτρονικά.
4. Κατάργηση της υπεραξίας µεταβίβασης όλων των επιχειρήσεων ανεξαρτήτου
µορφής και διατήρηση του φόρου µόνο των επιχειρήσεων που ελέγχονται από
ορκωτούς ελεγκτές και είναι εισηγµένες στο χρηµατιστήριο. Η παραµονή στην
επιχειρηµατικότητα είναι άθλος πλέον µε τις σηµερινές συνθήκες και δεν πρέπει η
µεταβίβαση στην «επόµενη γενιά» να φορολογείται , άλλωστε είναι ο µόνος πλέον λόγος
µεταβίβασης επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις «γράφουν» ζηµιές πλέον και όχι υπεραξίες.

Παρακρατούµενοι φόροι:
1. Άµεσα πρέπει το Υπουργείο να εκδώσει ερµηνευτική εγκύκλιο ή τροποποίηση νόµου
, σε ποιες, καθοριζόµενες µε ακρίβεια, περιπτώσεις επαγγελµατικών
δραστηριοτήτων διενεργείται παρακράτηση φόρου, δεδοµένου ότι οι διατάξεις είναι
παντελώς ασαφείς .
2. Καµία υποχρεωτική παρακράτηση φόρου δεν πρέπει να διενεργείται σε τιµολόγια
κάτω των 300 ευρώ, γιατί η παρακράτηση σε µικροποσά δηµιουργεί µεγάλη
γραφειοκρατία και κόστος στις επιχειρήσεις και επίσης το κόστος του ελέγχου
καταβολής ή µη σε µικροποσά είναι µεγάλο, ενώ στερεί την αγορά από κεφάλαια
κίνησης για έσοδα που πιθανότατα θα είναι και αφορολόγητα.
3. Η απόδοση του παρακρατούµενου φόρου να είναι δυνητικά πληρωτέα από την
έκδοση του παραστατικού, µισθοδοσίας ή πληρωµής στον δικαιούχο καθώς το
διοικητικό κόστος παρακολούθησης της υποχρέωσης είναι τεράστιο .

Ασφαλιστικά θέµατα:
1. Να καταργηθεί το πρόστιµο των 10.550 € του άρθρου 2 του Ν.4225/2014, που
επιβάλει το ΙΚΑ, όταν δεν συµπεριλαµβάνεται εργαζόµενος στις ΑΠ∆/ΙΚΑ διότι υπάρχει
δήλωση στο σύστηµα για την πρόσληψη, το οποίο πρέπει επιτέλους να ενοποιηθεί το
έντυπο της πρόσληψης µε την κατάσταση Εργασίας, καθώς µπορεί από παραδροµή ή
λόγω ασθένειας ή τεχνικού λάθους να κλείσουν επιχειρήσεις.
2. Εξορθολογισµός των υπερβολικών και παράλογων προστίµων της τήρησης
ασφαλιστικής και εργατικής νοµοθεσίας για µικρές και τυπικές παραβάσεις και
ανθρώπινα λάθη που εύλογα αποδεικνύονται από τον καλόπιστο τρίτο.
3. Κατάργηση ΑΜΕΣΑ του βιβλίου των νεοπροσλαµβανοµένων του ΙΚΑ διότι δεν
χρειάζεται πλέον εφόσον η πρόσληψη στέλνεται ΠΡΙΝ την ανάληψη εργασίας.
4. Να παρέχεται η δυνατότητα εφαρµογής του «Εργόσηµου» για έκτακτη απασχόληση
για περιορισµένο αριθµό ηµερών στα επισιτιστικά επαγγέλµατα.

ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
Π.Ο.Φ.Ε.Ε. (Πανελλήνια Οµοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελµατιών)
Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε ( Γενική Συνοµοσπονδία Επαγγελµατιών Βιοτεχνων Ελλάδας )
Ε.Σ.Ε.Ε. (Εθνική Συνοµοσπονδία Ελληνικού Εµπορίου)
Π.ΟΜ.Ι∆.Α. (Πανελλήνιος Οµοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων)
Σύλλογος Συµβολαιογράφων Αθηνών
Οµοσπονδία Κτηµατοµεσιτών Ελλάδας
Ο.Β.Ε. (Οµοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας )
ΕΕΑ (Επαγγελµατικό Επιµελητήριο Αθηνών)
Ε.ΒΕ.Π. (Εµπορικό και Βιοµηχανικό Επιµελητήριο Πειραιώς)
Ε.Ε.Π. (Επαγγελµατικό Επιµελητήριο Πειραιά)
Εµπορικός Σύλλογος Αθηνών
Εµπορικός Σύλλογος Πειραιά