Επανέλεγχος της φορολογικής δήλωσης από την εφορία

Η κακή μέρα από το πρωί φαίνεται, λέει ο λαός μας και έχει απόλυτο δίκιο.

Τα λαϊκό γνωμικό επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση των φορολογικών δηλώσεων του οικονομικού έτους 2013. Η υποβολή τους άρχισε με καθυστέρηση, έγινε μπάχαλο με τα προβλήματα του taxisnet, με τους τόκους και τώρα γίνεται χαμός με την πληρωμή της πρώτης δόσης, όχι μόνο του φόρου εισοδήματος αλλά και του φόρου ακίνητης περιουσίας (ΦΑΠ) για τα έτη 2011 και 2012.

Το πρόβλημα δεν σταματάει εδώ. Αναμένεται σύντομα η συνέχεια, μιας και μέχρι τις 15.9.2013, τα φυσικά πρόσωπα πρέπει να ελέγξουν και να οριστικοποιήσουν το Έντυπο Δήλωσης Στοιχείων Ακινήτων (Ε9), προθεσμία που δεν φτάνει ούτε για να ανοίξει κανείς την εφαρμογή και να ελέγξει την έχει μέσα από ακίνητα.
Υποβολή φορολογικών δηλώσεων

Τελικά η παράταση που δεν θα δινόταν δόθηκε και επίσημα και όλα τα ΑΦΜ λήγουν στις 30 Αυγούστου 2013. Δηλαδή οι φορολογούμενοι μπορούν να στέλνουν φορολογική δήλωση μέχρι την Δευτέρα2 Σεπτεμβρίου 2013 το πρωί στις 07:00.

Η συγκεκριμένη άτυπη παράταση για το Σαββατοκύριακο προκύπτει από τον ίδιο τον νόμο 4110/2013 ο οποίος αναφέρει για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων:

«Με τη χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών μεθόδων και δικτυακών υποδομών γίνεται υποχρεωτικά η υποβολή από κάθε υπόχρεο που ασκεί επιχείρηση ή επάγγελμα, καθώς και από κάθε άλλο υπόχρεο του οποίου η δήλωση υποβάλλεται από εξουσιοδοτημένο λογιστή στον προϊστάμενο της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας, που είναι αρμόδιος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63.

Η δήλωση υποβάλλεται από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 30ή Ιουνίου του οικείου οικονομικού έτους και μέχρι την έναρξη του ωραρίου λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών της επόμενης μέρας από την ημέρα λήξης της προθεσμίας.»

Πολλά σχόλια έχουμε γράψει για την κατάσταση που επικράτησε στην υποβολή αυτών των δηλώσεων και την στάση, αλλά και τα προβλήματα που δημιούργησε το ίδιο το υπουργείο. Πολλά θα μπορούσαμε να γράψουμε ακόμη. Θα προτιμήσουμε όμως να σας παραθέσουμε δυο διαφορετικές ανακοινώσεις του ίδιου του υπουργείου σε δυο διαφορετικές χρονικές στιγμές αυτού του μαραθώνιου για τους φορολογούμενους και τους λογιστές – φοροτεχνικούς.

Στις 16 Ιουλίου 2013 με ανακοίνωση της η ΓΓΠΣ μας ενημέρωνε:

«Ανακοίνωση της ΓΓΠΣ σχετικά με σημερινά δημοσιεύματα

16 | 07 | 2013

Η ΓΓΠΣ σχετικά με σημερινά δημοσιεύματα ανακοινώνει ότι:

1. Δεν παρατηρείται καμία υπερφόρτωση των συστημάτων της ούτε τεχνικά προβλήματα στην υποβολή των δηλώσεων, πόσο μάλλον «κατάρρευση» του συστήματος όπως εσφαλμένα μεταδίδουν κάποια Μέσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 25 Ιουνίου μέχρι και χθες, οι ημερήσιες υποβολές φορολογικών δηλώσεων κυμαίνονται μεταξύ των 65 και 75 χιλιάδων Ε1 τις εργάσιμες ημέρες και 35.000 με 40.00 τα Σαββατοκύριακα, περίπου στο μισό της δυναμικότητας και της αντοχής του συστήματος το οποίο μπορεί να ξεπεράσει τις 150.000 υποβολές ημερησίως.

2. Η μεταφόρτωση των στοιχείων των τόκων ολοκληρώνεται μέχρι αύριο, παρά το ότι μέχρι και προχθές συνέχιζαν να φτάνουν από τις τράπεζες αρχεία με διορθώσεις και επικαιροποιήσεις στοιχείων, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν τηρήθηκε ο προκαθορισμένος μορφότυπος με αποτέλεσμα να υπάρξει καθυστέρηση στις μεταφορτώσεις.

H ΓΓΠΣ συνεχίζει να μένει προσηλωμένη στον στόχο της που είναι η εξυπηρέτηση του Έλληνα φορολογούμενου και διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα.»
Αρά κακοί και τεμπέληδες φορολογούμενοι και επαγγελματίες του κλάδου κακώς φωνάζετε και κάνετε τα ΜΜΕ να γράφουν ότι υπάρχουν προβλήματα στο taxisnet. Όσο για τους τόκους αύριο 17 Ιουλίου 2013 θα τους έχετε στο σύστημα.

Στις 20 Αυγούστου 2013 δόθηκε στην δημοσιότητα νέα ανακοίνωση , με την οποία δίνεται παράταση σε όλα τα ΑΦΜ μέχρι 30 Αυγούστου 2013.

Η ανακοίνωση αναφέρει:

«Άνοιγμα υποβολής όλων των δηλώσεων φόρου εισοδήματος μέχρι 30 Αυγούστου

19 | 08 | 2013

Ως εξαιρετικό και μοναδικό μέτρο, το Υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνει πως προτίθεται να επιτρέψει, με νομοθετική ρύθμιση που πρόκειται να κατατεθεί, την εμπρόθεσμη υποβολή όλων των δηλώσεων φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων (ΦΕΦΠ) μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της 30ης Αυγούστου ανεξαρτήτως του ψηφίου λήξης του αριθμού φορολογικού μητρώου του φορολογουμένου.

Η δυνατότητα αυτή δίνεται λαμβάνοντας υπόψη τον αυξημένο φόρτο που δημιούργησε η υποχρεωτική για όλους – για πρώτη χρονιά φέτος – ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων, αλλά και τα περισσότερα στοιχεία που ζητήθηκαν (όπως ο ΑΜΚΑ για τα προστατευόμενα μέλη και το ρολόι της ΔΕΗ για τα οικήματα). Για την απόφαση αυτή συνυπολογίστηκαν η συμπιεσμένη, σε σχέση με την νομοθετημένη, διάρκεια υποβολής, τα τεχνικά ζητήματα των εφαρμογών στις αρχές Ιουνίου, πως παρατηρήθηκαν αυξημένες, παράλληλες, υποχρεώσεις κατά την υποβολή, ιδιαίτερα το μήνα Ιούλιο, αλλά και οι καθυστερήσεις που έλαβαν χώρα στη συλλογή των απαραίτητων για την υποβολή βεβαιώσεων από επιχειρήσεις, ταμεία και τράπεζες.

Οι τεχνικοί αυτοί λόγοι δυσχέραναν την υποβολή από μεριάς μεγάλου αριθμού φορολογουμένων και το Υπουργείο ανταποκρίνεται με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων.

Τονίζεται πως η καταληκτική ημερομηνία της 30ης Αυγούστου δεν πρόκειται να πάρει παράταση, καθώς δεν υπάρχουν τεχνικοί ή άλλοι λόγοι. Η υποβολή συνεχίζεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς και ο υπολειπόμενος χρόνος κρίνεται αρκετός για να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Συνεπώς, κάθε υποβολή μετά την 30η Αυγούστου θα εκκαθαριστεί ως εκπρόθεσμη με τα προβλεπόμενα πρόστιμα και προσαυξήσεις.

Τέλος, ενημερώνουμε πως ο προγραμματισμός για την υποβολή όλων των δηλώσεων του οικ. έτους 2014 θα ξεκινήσει από το Φθινόπωρο με σκοπό τη δημιουργία πλάνου για την ενίσχυση των πληροφοριακών συστημάτων και την επίλυση δυσλειτουργιών, αλλά και να ανακοινωθούν οριστικές, αμετάκλητες, ημερομηνίες υποβολής το Δεκέμβριο, πράγμα που θα επιτρέψει το σωστό προγραμματισμό εργασίας για όλους τους φορολογούμενους, αλλά και τους επαγγελματίες του κλάδου την επόμενη χρονιά.»

Δηλαδή ότι λέγαμε και ότι γράφαμε εκείνες τις ημέρες που ζητούσαμε την παράταση (βλέπε Η απόγνωση ενός φοροτεχνικού μπροστά στο TAXIS - Ανοικτή επιστολή στον γ.γ. Εσόδων κ. Θεοχάρη http://www.newmoney.gr/article/17889/i-apognosi-enos-forotehnikoy-mprost...)

Αυτοδίκαια παράταση και στο Ειδικό Σημείωμα Αυτοελέγχου ΦΠΑ

Με την παράταση της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων οικονομικού έτους 2013, παρατείνεται αυτοδίκαια και η ημερομηνία υποβολής του ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΥ ΦΠΑ.
Να θυμίσουμε ότι η τελευταία ημέρα υποβολής του σημειώματος είναι 5 εργάσιμες ημέρες μετά την τελευταία ημερομηνία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Άρα η τελευταία ημέρα υποβολής είναι η 4η Σεπτεμβρίου 2013, για όλα τα ΦΠΑ. Δυστυχώς αφορά μόνο τα φυσικά πρόσωπα επιτηδευματίες και ελεύθερους επαγγελματίες.

Η ημερομηνία για τις εταιρίες έχει λήξη στις 15/7/2013.

Δεκάδες χιλιάδες φορολογούμενοι συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται στις εφορίες για έλεγχο

Κάποιοι στο υπουργείο οικονομικών φαίνεται ότι δεν θέλουν να εισπράξουν χρήματα από το φόρο εισοδήματος.

Έτσι φέτος αρκετές δεκάδες χιλιάδες φορολογούμενοι κλήθηκαν και κληθούν να περάσουν από την Δ.Ο.Υ. «δια υπόθεση τους». Πολλοί φορολογούμενοι κατά την αποστολή της φορολογικής δήλωσης στο taxis, έλαβαν μήνυμα μέσα σε 15 ημέρες να αποστείλουν με συστημένη επιστολή ή να καταθέσουν προσωπικά τα δικαιολογητικά στην Δ.Ο.Υ. για έλεγχο.

Τα αποτελέσματα είναι πολλαπλά:

α) Επειδή κλήθηκαν και φορολογούμενοι που πρέπει να πληρώσουν , το κράτος θα εισπράξει με μεγάλη καθυστέρηση τις δόσεις του φόρου εισοδήματος.

β) Οι περισσότεροι από τους φορολογούμενους , ενώ κατέθεσαν τις δηλώσεις τους μέσα στον μήνα Ιούλιο, ώστε να πληρώσουν το φόρο τους σε τρεις δόσεις ( Αύγουστο, Οκτώβριο, Δεκέμβριο), με την καθυστέρηση του ελέγχου θα κληθούν να πληρώσουν σε δυο δόσεις .

γ) Οι έλεγχοι αυτοί γίνονται σε μια περίοδο όπου από την μία πλευρά έχουμε την αναδιάρθρωση των Δ.Ο.Υ και από την άλλη τις άδειες του καλοκαιριού. Τα φαινόμενα αυτά επιτείνουν την καθυστέρηση των ελέγχων.
Μπορεί κάποιος να μας κατηγορήσει ότι είμαστε κατά των ελέγχων. Θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι είμαστε υπέρ των εξαντλητικών ελέγχων. Μπορούσε όμως το υπουργείο οικονομικών να εκδώσει τα εκκαθαριστικά και μετά να καλέσει τους φορολογούμενους για έλεγχο.

Μπορούσαν να αποφευχθούν κάποιοι από τους ελέγχους;

Από το 2010 με τον νόμο 3842/2010 είχε νομοθετηθεί η υποχρέωση από τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες να αποστέλλεται, πέρα από την οριστική δήλωση του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών, οριστική δήλωση Φόρου Ελευθέρων Επαγγελματιών και την οριστική δήλωση του Φόρου εξ Εμπορικών Επιχειρήσεων καθώς και των καταστάσεων των έγγραφων συμφωνιών που έχουν συνάψει οι δικηγόροι με τους εντολείς τους, των καταστάσεων των γραμματίων προκαταβολής από τους δικηγορικούς συλλόγους, καθώς και των καταστάσεων των έγγραφων συμφωνιών που έχουν συνάψει οι μηχανικοί με τους αντισυμβαλλομένους τους, που υποβάλλονται από τους μηχανικούς και το ΤΕΕ, αντίστοιχα (Έντυπα Ε20, Ε21, Φ01-043 και Φ01-044).

Το υπουργείο ενώ σχεδίασε τα έντυπα , κάθε χρόνο αναβάλλει την υποβολή τους στην ΓΓΠΣ. Αν αυτά τα στοιχεία είχαν αποσταλεί στην ΓΓΠΣ, θα μπορούσε το υπουργείο να διασταυρώσει τις παρακρατήσεις και να μην χρειάζεται χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες να «σύρονται» στις Δ.Ο.Υ.

Τι κάνουμε όταν το μήνυμα στο taxis ζητάει να καταθέσουμε στην Δ.Ο.Υ. τα στοιχεία της δήλωσης.

Αν είστε από τους «τυχερούς» που ενώ στείλατε ηλεκτρονικά την δήλωση πρέπει να μην ξεχάσετε και τις παλιές συνήθειες σας , δηλαδή να σταθείτε αρκετές ώρες στην ουρά στην εφορία, θα πρέπει να κάνετε τις παρακάτω κινήσεις.

α) Εκτυπώνετε όλα τα έντυπα από το taxis.

Συμβουλή: Εκτυπώστε το Ε1 περισσότερες από μία φορά.

β) Συγκεντρώνετε όλα τα δικαιολογητικά που αποτελούν τα στοιχεία της δήλωσης. Καλό θα είναι να κρατήσετε ένα αντίγραφο , για παν ενδεχόμενο.
Να θυμίσουμε τι παραστατικά μπορούν να δικαιολογήσουν τις φοροαπαλλαγές.

Με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων συνυποβάλλονται κατά περίπτωση τα εξής δικαιολογητικά από τα οποία αποδεικνύεται η πραγματοποίηση από το φορολογούμενο των δαπανών, τις οποίες αυτός επικαλείται για μείωση του φόρου που προκύπτει στο εισόδημα του, για:

ΔΑΠΑΝΗ ΕΝΟΙΚΙΟΥ

Αποδείξεις που έχουν εκδοθεί από τον εκμισθωτή ή το νόμιμο εκπρόσωπό του. Αντί των οικείων αποδείξεων καταβολής ενοικίου, ο φορολογούμενος δικαιούται να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, από την οποία να προκύπτει το ποσό του ενοικίου που καταβλήθηκε από αυτόν για κύρια κατοικία του ιδίου και της οικογένειάς του, ως και τα στοιχεία των δικαιούχων στους οποίους το κατέβαλε και ο αριθμός του φορολογικού μητρώου των εκμισθωτών. Ποσοστό 10% της δαπάνης ενοικίου, η οποία δεν μπορεί να υπερβεί τα 1.000 ευρώ, μειώνει το συνολικό φόρο. Τα ίδια ισχύουν και για το μίσθωμα που καταβάλλει ο φορολογούμενος που μισθώνει κατοικίες για τις στεγαστικές ανάγκες των τέκνων του που σπουδάζουν σε πόλη που δεν έχουν ιδιόκτητη κατοικία. Η μείωση αυτή αναγνωρίζεται μόνο όταν ο φορολογούμενος αναγράφει στις οικείες ενδείξεις της ετήσιας αρχικής (εμπρόθεσμης ή εκπρόθεσμης) δήλωσης φόρου εισοδήματος τον ΑΦΜ του εκμισθωτή. Αν πρόκειται για εκμισθωτές που δεν κατοικούν ούτε διαμένουν στην Ελλάδα, μπορεί να αναγράφεται ο ΑΦΜ του πληρεξουσίου ή του νόμιμου εκπροσώπου τους. Για τους ανήλικους εκμισθωτές, που δεν έχουν ΑΦΜ, αναγράφεται ο ΑΦΜ του προσώπου που έχει την επιμέλεια του ανηλίκου.

Όσοι παίρνουν στεγαστικό επίδομα, ανεξάρτητα από το ύψος του, δεν δικαιούνται την έκπτωση αυτή. Ομοίως, δε δικαιούνται τη μείωση αυτή οι φορολογούμενοι, όταν οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ή τα τέκνα που τους βαρύνουν έχουν πλήρη κυριότητα ή κατοχή (επικαρπία, δικαίωμα οίκησης) εξολοκλήρου, σε οικία με επιφάνεια τουλάχιστον ίση με εκείνη της μισθωμένης κύριας κατοικίας, η οποία βρίσκεται στον ίδιο νομό με τη μισθωμένη. Το ίδιο ισχύει και όταν η πιο πάνω οικία ανήκει εξ αδιαιρέτου είτε στο φορολογούμενο και στη σύζυγό του είτε στο φορολογούμενο και στα τέκνα που τους βαρύνουν είτε στη σύζυγό του και στα τέκνα που τους βαρύνουν.

ΔΑΠΑΝΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΡΩΝ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ

Για την απόδειξη της καταβολής του ποσού των ασφαλίστρων, με βάση τις οικείες ασφαλιστικές συμβάσεις, απαιτείται απόδειξη είσπραξης του ποσού των ασφαλίστρων ή σχετική βεβαίωση, από τις οποίες προκύπτει το είδος της ασφαλιστικής κάλυψης και το καθαρό καταβαλλόμενο ποσό των ασφαλίστρων, χωριστά από τυχόν οποιαδήποτε άλλη σχετική επιβάρυνση του ασφαλισμένου. Επίσης, τα στοιχεία του συμβαλλομένου και των ασφαλιζόμενων προσώπων, καθώς και ο αριθμός και η ημερομηνία της σχετικής σύμβασης.

Ποσοστό 10% της δαπάνης αυτής, η οποία δεν μπορεί να υπερβεί τα 1.200 € για άγαμο και τα 2.400 € για οικογένεια, μειώνει το συνολικό φόρο. Το ποσό της δαπάνης μειώνει το φόρο μόνο εφόσον έχει περιληφθεί στην αρχική δήλωση (εμπρόθεσμη ή εκπρόθεσμη).

ΔΑΠΑΝΗ ΔΙΔΑΚΤΡΩΝ

Για την απόδειξη της καταβολής των διδάκτρων για ιδιαίτερα, κατ' οίκον, μαθήματα και για φροντιστήρια απαιτείται απόδειξη παροχής υπηρεσιών για το ποσό της αμοιβής, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (πλέον Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών), όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά. Ποσοστό 10% της δαπάνης αυτής, η οποία δεν μπορεί να υπερβεί τα 1.000 ευρώ μειώνει το συνολικό φόρο.
Επιπλέον, για την απόδειξη καταβολής των δαπανών ασφαλίστρων ζωής ή θανάτου και διδάκτρων που καταβάλλει ο διαζευγμένος γονέας για τα τέκνα του που δεν βαρύνουν αυτόν, αλλά τον άλλο γονέα τους με τον οποίο συγκατοικούν, απαιτείται και υπεύθυνη δήλωση ότι τα τέκνα είναι προστατευόμενα του άλλου γονέα με βάση το άρθρο 7 του ΚΦΕ, καθώς και τα στοιχεία των τέκνων και του άλλου γονέα (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, έτος γέννησης, διεύθυνση κατοικίας ΑΦΜ και ΔΟΥ).

ΔΑΠΑΝΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ

Για την απόδειξη της καταβολής του ποσού των ασφαλιστικών εισφορών σε ταμεία ασφάλισης του υπόχρεου, απαιτείται η σχετική βεβαίωση ή απόδειξη του ασφαλιστικού φορέα από την οποία προκύπτει το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που η καταβολή τους είναι υποχρεωτική από το νόμο, καθώς και το ποσό των καταβαλλόμενων εισφορών στις περιπτώσεις προαιρετικής ασφάλισης σε ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο, χωριστά από τυχόν άλλα ποσά για εκπρόθεσμη κτλ. καταβολή των εισφορών.

Ποσοστό 10% της δαπάνης αυτής μειώνει το συνολικό φόρο.

ΔΑΠΑΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ

Έξοδα ιατρικής περίθαλψης

Ως έξοδα ιατρικής περίθαλψης θεωρούνται οι αμοιβές που καταβάλλονται στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή σε ιατρούς φυσικά πρόσωπα όλων των ειδικοτήτων για ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, οι αμοιβές σε οδοντιάτρους για οδοντοθεραπεία, οδοντοπροσθετική και γναθοχειρουργική. Επίσης, περιλαμβάνονται οι δαπάνες για φυσιοθεραπεία, λουτροθεραπεία, λογοθεραπεία και για επισκέψεις σε ψυχολόγο. Στις παραπάνω δαπάνες δεν περιλαμβάνονται οι δαπάνες που γίνονται για τους ίδιους λόγους σε νοσοκομεία, κλινικές, ιατρικά κέντρα κλπ. καθώς και για δαπάνες διαρκούς κάλυψης ιατρικών αναγκών.

Για την απόδειξη της καταβολής απαιτείται διπλότυπη απόδειξη, η οποία εκδίδεται από τον ιατρό κατά την είσπραξη της αμοιβής σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.), όπως ισχύουν κάθε φορά. Για την αναγνώριση της δαπάνης για λογοθεραπεία και για ψυχολόγο, εκτός από τη γνωμάτευση του γιατρού απαιτείται και βεβαίωση του γιατρού ότι έλαβε υπόψη του τα πορίσματα του ψυχολόγου ή λογοθεραπευτή για την παροχή των τελικών υπηρεσιών του. Έξοδα νοσοκομειακής περίθαλψης

Ως έξοδα νοσοκομειακής περίθαλψης θεωρούνται οι πιο κάτω δαπάνες, για την απόδειξη της καταβολής των οποίων απαιτούνται τα εξής δικαιολογητικά:

Α. Προκειμένου για νοσήλια σε ιδιωτικές κλινικές:

α) Διπλότυπη απόδειξη της κλινικής, από την οποία να προκύπτει το ποσό της δαπάνης, για τη νοσηλεία του ασθενή. Για την έκδοση αυτής της απόδειξης εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις του ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.), όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.

β) Βεβαίωση του διευθυντή της κλινικής για το χρόνο νοσηλείας του ασθενή και το ποσό των εξόδων αυτής, αναλυτικά κατά είδος εξόδου.

B. Προκειμένου για νοσήλια σε κρατικά και λοιπά νοσηλευτικά ιδρύματα:

α) Διπλότυπη απόδειξη είσπραξης του νοσηλευτικού ιδρύματος, από την οποία να προκύπτει το ποσό της δαπάνης, για τη νοσηλεία του ασθενή.

(β) Βεβαίωση του διευθυντή του νοσηλευτικού ιδρύματος, για το χρόνο νοσηλείας του ασθενή και το ποσό των εξόδων αυτής, αναλυτικά κατά είδος εξόδου.

Στις πιο πάνω υποπεριπτώσεις, όταν στην οικεία απόδειξη είσπραξης αναγράφεται ο χρόνος της νοσηλείας και αναλυτικά τα έξοδα της κατά είδος εξόδου, δεν απαιτείται η πιο πάνω ιδιαίτερη, βεβαίωση του διευθυντή του νοσηλευτικού ιδρύματος, νοσοκομείου ή κλινικής.

Γ .Έξοδα για την απασχόληση νοσοκόμου

α) Βεβαίωση του θεράποντα ιατρού, με την οποία να βεβαιώνεται το είδος της νόσου από την οποία πάσχει ο ασθενής, η διάρκειά της, καθώς και η ανάγκη απασχόλησης νοσοκόμου, λόγω της σοβαρότητας της νόσου.

β) Απόδειξη είσπραξης της αμοιβής από το πρόσωπο που πρόσφερε υπηρεσίες ως νοσοκόμος, στην οποία πρέπει να αναφέρεται το ονοματεπώνυμό του, το όνομα του πατέρα του, ο αριθμός φορολογικού μητρώου ή ταυτότητας, η διεύθυνση της κατοικίας του και η χρονική διάρκεια παροχής των υπηρεσιών του, νόμιμα υπογραμμένη.

Δ. Έξοδα σε επιχειρήσεις περίθαλψης ηλικιωμένων και προσώπων που πάσχουν από κινητική αναπηρία, οι οποίες εδρεύουν στην Ελλάδα.

α) Διπλότυπη απόδειξη παροχής υπηρεσιών, η οποία εκδίδεται από τη επιχείρηση που εισπράττει την αμοιβή σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.), όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.

β) Βεβαίωση του διευθυντή ή του νόμιμου εκπροσώπου της επιχείρησης για τον ακριβή χρόνο της περίθαλψης του προσώπου που κατέβαλε ή για το οποίο καταβλήθηκε η δαπάνη, καθώς και το ποσό αυτής κατά κατηγορία δαπάνης.

Ε. Έξοδα αγοράς και τοποθέτησης οργάνων στο σώμα του ασθενή και αντικατάστασης μελών του σώματός του με τεχνητά.

Σε περίπτωση που η σχετική δαπάνη αποτελεί μέρος των εξόδων νοσοκομειακής περίθαλψης, απαιτούνται τα δικαιολογητικά που προαναφέρθηκαν στην πιο πάνω περίπτωση. Σε περίπτωση που ο ίδιος ο ασθενής προμηθεύεται τα όργανα ή τα τεχνητά μέλη από το ελεύθερο εμπόριο, απαιτείται απόδειξη λιανικής πώλησης. Η απόδειξη αυτή, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.),, πρέπει να περιέχει, εκτός από τα στοιχεία που ορίζουν αυτές οι διατάξεις και το ονοματεπώνυμο του αγοραστή, καθώς και το είδος του πωλούμενου πράγματος.

Σε περίπτωση αγοράς γυαλιών όρασης ή φακών επαφής ή ακουστικών βαρηκοίας, εκτός από την απόδειξη που προβλέπει ο ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.), απαιτείται και βεβαίωση γιατρού, η οποία παραμένει στο φάκελο του φορολογουμένου και ισχύει ως δικαιολογητικό αγοράς γυαλιών όρασης, φακών επαφής και ακουστικών βαρηκοίας (για μια πενταετία). ΣΤ. Ειδικές δαπάνες περίθαλψης ανάπηρων παιδιών.

α) Διπλότυπη απόδειξη είσπραξης, η οποία εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.), όπως αυτές ισχύουν κάθε φορά.

β) Βεβαίωση του διευθυντή της σχολής ή του θεραπευτηρίου από την οποία να προκύπτει ότι το τέκνο του υπόχρεου πάσχει από ανίατο νόσημα ή είναι τυφλό ή κωφάλαλο ή έχει διανοητική καθυστέρηση, ο ακριβής χρόνος της φοίτησης ή της περίθαλψης, γενικά, του ανάπηρου τέκνου, για το οποίο καταβλήθηκε η αμοιβή, καθώς και το ποσό της, αναλυτικά, κατά κατηγορία δαπάνης.

γ) Στοιχεία, από τα οποία να αποδεικνύεται ότι τα τέκνα είναι άγαμα ή διαζευγμένα ή τελούν σε κατάσταση χηρείας και ότι το ετήσιο φορολογούμενο και απαλλασσόμενο εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ.

Νοσήλια που καταβάλλονται στην αλλοδαπή

Προκειμένου για έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης που καταβάλλονται στην αλλοδαπή, απαιτούνται οι σχετικές βεβαιώσεις, τα τιμολόγια και τα αποδεικτικά είσπραξης των αλλοδαπών γιατρών ή νοσοκομείων ή κλινικών. Εάν τα έξοδα αυτά έχουν καταβληθεί σε κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) / Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (ΕΖΕΣ), απαιτείται και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του φορολογουμένου ότι του παρασχέθηκαν οι συγκεκριμένες ιατρικές ή νοσοκομειακές υπηρεσίες από το συγκεκριμένο γιατρό ή νοσοκομείο ή κλινική του συγκεκριμένου κράτους και ότι κατέβαλε σ' αυτούς τα ποσά που αναγράφονται στα συνημμένα δικαιολογητικά. Εάν τα έξοδα αυτά έχουν καταβληθεί σε άλλες χώρες του εξωτερικού, οι σχετικές βεβαιώσεις, τα τιμολόγια και τα αποδεικτικά είσπραξης των αλλοδαπών γιατρών ή νοσοκομείων ή κλινικών πρέπει να φέρουν θεώρηση από τον αρμόδιο Έλληνα Πρόξενο. Αν δεν υπάρχει Ελληνικό Προξενείο, η θεώρηση των αποδείξεων πρέπει να γίνεται από την τοπική αρχή του ξένου κράτους, η οποία έχει τη σχετική εξουσιοδότηση. Σε περίπτωση που τα πιο πάνω δικαιολογητικά φέρουν σφραγίδα Apostille (σφραγίδα της Σύμβασης της Χάγης για δημόσια έγγραφα των χωρών που υπέγραψαν τη Σύμβαση αυτή), δεν απαιτείται η προξενική θεώρηση. Όλα τα ανωτέρω δικαιολογητικά πρέπει να είναι μεταφρασμένα νόμιμα (ΠΟΛ.1040/13.4.2010).

Στη βεβαίωση που χορηγεί ο εργοδότης ή το ασφαλιστικό ταμείο ή η ασφαλιστική επιχείρηση για την απόδειξη, σύμφωνα με το άρθρο 7 της 1017701/306/Α0012/ΠΟΛ.1040/2001 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, του υπόλοιπου ποσού των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης που δεν κάλυψαν αυτοί και με το οποίο επιβαρύνθηκε ο φορολογούμενος, πρέπει να αναγράφεται σε χωριστή ένδειξη το συνολικό ποσό της δαπάνης ιατρικής περίθαλψης, το ποσό που δεν καλύφθηκε και το υπόλοιπο ποσό αυτής και σε χωριστή ένδειξη τα αντίστοιχα ποσά της δαπάνης νοσοκομειακής περίθαλψης. Επίσης, πρέπει να υποβάλλονται φωτοαντίγραφα των σχετικών αποδείξεων (ΠΟΛ.1040/13.4.2012).

Ποσοστό 10% των δαπανών για ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη αφαιρείται από το συνολικό φόρο. Το ποσό της μείωσης δεν μπορεί να υπερβεί τις 3.000 €, για τον κάθε φορολογούμενο.

Επιπλέον για την απόδειξη καταβολής των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης που καταβάλλει ο διαζευγμένος γονέας για τα τέκνα του που δεν βαρύνουν αυτόν, αλλά τον άλλο γονέα τους με το οποίο συγκατοικούν, απαιτείται και υπεύθυνη δήλωση ότι τα τέκνα είναι προστατευόμενα του άλλου γονέα με βάση το άρθρο 7 του ΚΦΕ, καθώς και τα στοιχεία των τέκνων και του άλλου γονέα (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, έτος γέννησης, διεύθυνση κατοικίας, ΑΦΜ και ΔΟΥ).

ΔΑΠΑΝΗ ΔΩΡΕΩΝ

Για την απόδειξη της καταβολής του ποσού των δωρεών ή χορηγιών, απαιτούνται τα ακόλουθα, κατά περίπτωση, δικαιολογητικά:

Α) Προκειμένου για δωρεά ιατρικών μηχανημάτων και ασθενοφόρων αυτοκινήτων στα κρατικά και δημοτικά νοσηλευτικά ιδρύματα και νοσοκομεία Ν.Π.Ι.Δ. που επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό:

(αα) Βεβαίωση του δωρεοδόχου ότι έγινε αποδεκτή η δωρεά.

(αβ) Αντίγραφο του πρωτοκόλλου παράδοσης - παραλαβής.

(αγ) Σε περίπτωση αγοράς και άμεσης παράδοσης των δωρούμενων αντικειμένων, το νόμιμο στοιχείο που προβλέπεται από τον ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.), από το οποίο προκύπτει η αξία τους.

Σε περίπτωση που ο δωρητής κατείχε από πριν τα δωρηθέντα αντικείμενα, η αξία τους προσδιορίζεται από τον προϊστάμενο της αρμόδιας ΔΟΥ.

Β) Προκειμένου για δωρεά χρηματικών ποσών στο Δημόσιο τους Ο.Τ.Α., το Εθνικό Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής, τους Ιερούς ναούς, τις ιερές μονές του Αγίου Όρους, το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τα Πατριαρχεία Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων, την Ιερά Μονή Σινά, την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, τα κρατικά και δημοτικά νοσηλευτικά ιδρύματα και νοσοκομεία Ν.Π.Ι.Δ. που επιχορηγούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων:

(βα) Διπλότυπη απόδειξη ή γραμμάτιο είσπραξης του ποσού της δωρεάς ή χορηγίας, η οποία εκδίδεται από το νόμιμο εκπρόσωπο του δωρεοδόχου.

(ββ) Βεβαίωση ή αντίγραφο της οικείας πράξης του νόμιμου εκπροσώπου του δωρεοδόχου από την οποία να προκύπτει η αποδοχή της δωρεάς και η καταχώρηση του ποσού αυτής στα επίσημα βιβλία του δωρεοδόχου.

Σε περίπτωση δωρεάς χρηματικών ποσών με όρο, βεβαίωση του νόμιμου εκπροσώπου του δωρεοδόχου από την οποία να προκύπτει το ύψος του καθαρού προϊόντος που περιέρχεται στο δωρεοδόχο.

Γ) Προκειμένου για δωρεά χρηματικών ποσών στα κοινωφελή ιδρύματα, τα σωματεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με υπηρεσίες εκπαίδευσης, τα Ν.Π.Δ.Δ., τα Ν.Π.Ι.Δ. με κοινωφελείς σκοπούς κλπ, και χορηγίες στα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Ν.Π.Ι.Δ. με σκοπούς πολιτιστικούς:

(γα) Διπλότυπη απόδειξη ή γραμμάτιο είσπραξης του ποσού της δωρεάς ή χορηγίας, η οποία εκδίδεται από το νόμιμο εκπρόσωπο του δωρεοδόχου.

(γβ) Βεβαίωση ή αντίγραφο της οικείας πράξης του νόμιμου εκπροσώπου του δωρεοδόχου από την οποία να προκύπτει η αποδοχή της δωρεάς και η καταχώρηση του ποσού αυτής στα επίσημα βιβλία του δωρεοδόχου.

Όταν τα ποσά των ανωτέρω δωρεών ή χορηγιών, με εξαίρεση τις δωρεές που καταβάλλονται στους δωρεοδόχους της περ. Β', υπερβαίνουν τα 300 ευρώ ετησίως, κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό του δωρεοδόχου ή του αποδέκτη της χορηγίας, που έχει ανοιχθεί σε τράπεζα ή στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, και εκτός των παραπάνω δικαιολογητικών, απαιτείται και το οικείο γραμμάτιο είσπραξης της Τράπεζας ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, στο οποίο πρέπει να αναγράφονται τα στοιχεία που αναφέρονται στις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 2238/1994.

Αν το πρωτότυπο έχει δοθεί στο δωρεοδόχο για την είσπραξη του ποσού που δωρήθηκε, υποβάλλεται αντίγραφο του γραμματίου, κυρωμένο από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή την Τράπεζα, από την οποία εκδόθηκε.
Για τα χρηματικά ποσά που καταβάλατε για πολιτιστικές χορηγίες του ν.3525/2007 στο Δημόσιο, ΟΤΑ, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ. μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και στις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες του άρθρου 741 Α.Κ. που επιδιώκουν σκοπούς πολιτιστικούς, απαιτείται επικυρωμένο αντίγραφο της απόφασης του Υπουργού Πολιτισμού με την οποία χαρακτηρίζεται η χορηγία ως πολιτιστική, τα πρωτότυπα αποδεικτικά καταβολής των ποσών εάν η χορηγία είναι χρηματικό ποσό και την Υπουργική Απόφαση για την εκτίμηση της αξίας της χορηγίας εάν αυτή έγινε σε είδος ή άυλα αγαθά ή υπηρεσίες, καθώς και το αποδεικτικό παράδοσης και παραλαβής της χορηγίας. Για την απόδειξη της καταβολής των δωρεών χρηματικών ποσών υπέρ κρατικών φορέων και παρεμφερών κοινωφελών νομικών προσώπων (οργανισμών, ιδρυμάτων, κ.λπ. ), εγκατεστημένων σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) / Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (ΕΖΕΣ), τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι αυτά που ορίζονται στο Κεφάλαιο ΣΤ του άρθρου 6 της 1017701/306/Α0012/ΠΟΛ.1040/19.2.2001 (ΦΕΚ 232 Β') απόφασης του Υπουργού Οικονομικών. Εάν από τα δικαιολογητικά αυτά δεν προκύπτει ο μη κερδοσκοπικός και κοινωφελής χαρακτήρας των προσώπων αυτών, απαιτείται βεβαίωση αυτών, στην οποία θα αναγράφεται ότι είναι νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που επιδιώκουν κοινωφελή σκοπό. Όλα τα ανωτέρω δικαιολογητικά πρέπει να είναι μεταφρασμένα νόμιμα.

Ποσοστό 10% αυτών των δαπανών μειώνει το φόρο. Η μείωση αυτή γίνεται εφόσον τα ποσά των δωρεών και χορηγιών υπερβαίνουν συνολικά τα 100 ευρώ.

Το συνολικό ποσό των δωρεών και χορηγιών επί του οποίου υπολογίζεται η μείωση δεν μπορεί να υπερβαίνει ποσοστό 10% του συνολικού εισοδήματος.

ΔΑΠΑΝΗ ΤΟΚΩΝ

Για την απόδειξη της καταβολής των τόκων, απαιτείται, προκειμένου για:

α) Στεγαστικά δάνεια, σχετική βεβαίωση της Τράπεζας ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων ή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου ή άλλου πιστωτικού οργανισμού, από την οποία να προκύπτει ότι πρόκειται για στεγαστικό δάνειο για απόκτηση πρώτης κατοικίας (αγορά ή ανέγερση ή αποπεράτωση), ότι έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση σε ακίνητο του φορολογουμένου ή του άλλου συζύγου ή των τέκνων τους που τους βαρύνουν, το ποσό μόνο των δεδουλευμένων συμβατικών τόκων (ληξιπρόθεσμων και απαιτητών) που όφειλε και κατέβαλε αυτός μέσα στο έτος 2012, καθώς και το έτος σύναψης του δανείου.

Εάν δεν αναγράφεται στη βεβαίωση αυτή σε ποιον ανήκει το ακίνητο, στο οποίο έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση, πρέπει να επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986, στην οποία να βεβαιώνεται ότι το ακίνητο ανήκει στο φορολογούμενο ή στη σύζυγο ή στα τέκνα τους, που τους βαρύνουν και ο αριθμός εγγραφής στο βιβλίο μεταγραφών του οικείου Υποθηκοφυλακείου (στην ίδια υπεύθυνη δήλωση βεβαιώνεται ότι πρόκειται για δάνειο για αγορά πρώτης κατοικίας, αν αυτό δεν βεβαιώνεται στην οικεία βεβαίωση της Τράπεζας ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων κτλ.).

β) Νέα δάνεια που λαμβάνονται για εξόφληση παλιών στεγαστικών δανείων που είχαν ληφθεί για αγορά πρώτης κατοικίας, βεβαίωση της Τράπεζας ή γενικά του φορέα που χορήγησε το νέο δάνειο, από την οποία να προκύπτει ότι πρόκειται για νέο δάνειο για εξόφληση παλιού στεγαστικού δανείου, που είχε ληφθεί για αγορά πρώτης κατοικίας με υποθήκη ή προσημείωση σε ακίνητο του φορολογουμένου ή του άλλου συζύγου ή των τέκνων τους που τους βάρυναν, το ανεξόφλητο ποσό του παλιού δανείου και ο χρόνος λήξης του, ότι οι δεδουλευμένοι τόκοι που καταβλήθηκαν το έτος 2012 αφορούν το τμήμα του νέου δανείου που καταβλήθηκε για εξόφληση του υπόλοιπου ποσού του παλιού δανείου που δεν είχε εξοφληθεί μέχρι τη σύναψη του νέου δανείου, καθώς και ότι έχει εγγραφεί και για το νέο δάνειο υποθήκη ή προσημείωση σε ακίνητο του φορολογουμένου ή του άλλου συζύγου ή των τέκνων τους που τους βαρύνουν.

γ) Στεγαστικά δάνεια για απόκτηση πρώτης κατοικίας που χορηγούνται από ασφαλιστικές επιχειρήσεις στους υπαλλήλους τους, βεβαίωση αυτών που να περιλαμβάνει τα στοιχεία που αναφέρονται στην προηγούμενη περίπτωση α'.

δ) Προκαταβολές που έχουν χορηγηθεί από τα Ταμεία Αλληλοβοηθείας Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, σχετική βεβαίωση αυτών, από την οποία να προκύπτει ότι ο φορολογούμενος είναι βοηθηματούχος του αντίστοιχου Ταμείου, ότι η προκαταβολή χορηγήθηκε σ' αυτόν με βάση τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν.δ. 398/1974 (Φ.Ε.Κ. 116 Α') για απόκτηση πρώτης κατοικίας, το ποσό των τόκων, καθώς και ότι οι τόκοι αυτοί είναι δεδουλευμένοι και καταβλήθηκαν μέσα στο έτος 2012.

ε) Δάνεια που έχουν χορηγηθεί από τράπεζες, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, τα Ταχυδρομικά Ταμιευτήρια και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς στο φορολογούμενο για αναστήλωση, επισκευή, συντήρηση ή εξωραϊσμό διατηρητέων κτισμάτων, καθώς και κτισμάτων που βρίσκονται σε περιοχές χαρακτηριζόμενες ως παραδοσιακά τμήματα πόλεων ή ως παραδοσιακοί οικισμοί, βεβαίωση αυτών που να περιλαμβάνει το ποσό των δεδουλευμένων τόκων που καταβλήθηκαν μέσα στο έτος 2012, καθώς και επικυρωμένο αντίγραφο της οικείας απόφασης για χαρακτηρισμό των κτισμάτων ως διατηρητέων ή σημείωση για την κανονιστική πράξη με την οποία χαρακτηρίσθηκε η περιοχή, που βρίσκονται τα κτίσματα, ως παραδοσιακό τμήμα πόλεως ή ως παραδοσιακός οικισμός.

Στις πιο πάνω περιπτώσεις αν, εκτός από τους τόκους που είναι δεδουλευμένοι, καταβλήθηκαν τόκοι υπερημερίας, τα ποσά αυτών των τόκων πρέπει να αναφέρονται χωριστά στην οικεία βεβαίωση, δεδομένου ότι τα ποσά αυτά δεν εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα. Στη βεβαίωση καταβολής των τόκων στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας, θα αναγράφεται η συνολική επιφάνεια της κατοικίας, που αποκτιέται, σε τετραγωνικά μέτρα, καθώς και το ποσό του δανείου. Εάν το δάνειο έχουν λάβει οι σύζυγοι από κοινού, στη βεβαίωση του καθενός θα αναγράφεται το ποσό του δανείου που του αναλογεί.

Διευκρινίζεται ότι οι τόκοι μειώνουν το συνολικό φόρο κατά ποσοστό 10% αυτών, ανεξάρτητα του χρόνου σύναψης του δανείου, καθώς και του χρόνου χορήγησης της προκαταβολής.

ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΤΑΙ ότι, με τις διατάξεις του άρθρου 43 ν.3763/2009, που καταργήθηκαν με τον ν. 3842/2010, προβλεπόταν μείωση του φόρου κατά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) του ποσού των τόκων στεγαστικών δανείων που είχαν συναφθεί κατά τα έτη 2009 και 2010 για απόκτηση οποιασδήποτε κατοικίας μέχρι διακόσια τετραγωνικά μέτρα (200 τ.μ.). Συνεπώς, οι τόκοι αυτών των δανείων που καταβάλλονται από το 2010 αναγνωρίζονται με το γενικό κανόνα της έκπτωσης των τόκων για πρώτη κατοικία μέχρι 120 τ.μ. κ.λ.π.

ΔΑΠΑΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Για την απόδειξη της καταβολής της διατροφής από τον ένα σύζυγο στον άλλο υποβάλλονται:

α) επικυρωμένο αντίγραφο της σχετικής δικαστικής απόφασης ή της σχετικής συμβολαιογραφικής πράξης και

β) υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του συζύγου που την εισέπραξε, στην οποία θα αναγράφεται ο ΑΦΜ του, το ετήσιο ποσό που εισέπραξε και τα στοιχεία αυτού που την κατέβαλε. Ποσοστό 10% του ποσού της διατροφής εκπίπτει από το φόρο, το ποσό δε αυτής της μείωσης δε μπορεί να υπερβεί τα 1.500 ευρώ.

ΔΑΠΑΝΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΟΥ

Για την απόδειξη της δαπάνης για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που εντάσσονται σε έργα του επιχειρησιακού προγράμματος «Περιβάλλον - Αειφόρος Ανάπτυξη» στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3614/2007 ή και για επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που θα προκύψουν μετά από ενεργειακή επιθεώρηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3661/2008 και τις κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότησή του, απαιτούνται τα νόμιμα δικαιολογητικά, που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΒΣ (πλέον Κ.Φ.Α.Σ.). Οι δαπάνες αυτές αφορούν στα ακόλουθα:

α) την αντικατάσταση του λέβητα πετρελαίου για την εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή για νέα εγκατάσταση τηλεθέρμανσης ή συστήματος που κάνει χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και για παρεμβάσεις στο υφιστάμενο σύστημα που αφορούν σε σύστημα αντιστάθμισης στον καυστήρα/λέβητα σε συνδυασμό με αυτονομία θέρμανσης και μόνωση σωληνώσεων.

β) την αλλαγή εγκατάστασης κεντρικού κλιματισμού χρήσης καυσίμου από πετρέλαιο σε φυσικό αέριο ή για νέα εγκατάσταση φυσικού αερίου.

γ) την αγορά και εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών και για την εγκατάσταση κεντρικού κλιματισμού με χρήση ηλιακής ενέργειας.

δ) την αγορά και εγκατάσταση αποκεντρωμένων συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που βασίζονται σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (φωτοβολταϊκά, μικρές ανεμογεννήτριες) και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και ψύξης - θέρμανσης με χρήση φυσικού αερίου ή ανανεώσιμων πηγών.

ε) τη θερμομόνωση σε υφιστάμενα κτήρια με τοποθέτηση διπλών θερμομονωτικών υαλοπινάκων και θερμομονωτικών πλαισίων/κουφωμάτων (συμπεριλαμβάνονται εξωτερικά καλύμματα, παντζούρια και ρολά) και τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος ή/και στην οροφή (δώμα ή στέγη).

στ) τη δαπάνη για τη διενέργεια ενεργειακής επιθεώρησης από αρμόδιο επιθεωρητή.

Ποσοστό 10% της δαπάνης για ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτου αφαιρείται από το φόρο και το ποσό της δαπάνης επί της οποίας υπολογίζεται η μείωση δε μπορεί να υπερβεί τις 3.000 ευρώ.

Για να είναι δυνατή η πιο πάνω φορολογική έκπτωση, θα πρέπει να χορηγείται, από τα συνεργαζόμενα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, βεβαίωση δαπανών, στους φορολογούμενους που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα

«Εξοικονόμηση κατ' Οίκον», στην οποία θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα εξής στοιχεία:

α) Τα στοιχεία του προσώπου για το οποίο καταβλήθηκε η δαπάνη,

β) Το συνολικό ποσό της δαπάνης για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά,

γ) Τα στοιχεία του εκδότη, ο αριθμός και η ημερομηνία της απόδειξης παροχής υπηρεσιών, της απόδειξης λιανικής πώλησης (ή του τιμολογίου) στην οποία αναγράφεται το ποσό της δαπάνης για την επέμβαση ενεργειακής αναβάθμισης,

δ) Το ποσό της δαπάνης που καλύφθηκε από επιχορήγηση στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον»,

ε) Το συνολικό υπόλοιπο ποσό της δαπάνης με το οποίο επιβαρύνεται ο ίδιος ο φορολογούμενος/ωφελούμενος του προγράμματος,

στ) Ότι τα ανωτέρω ποσά αφορούν δαπάνες που αναφέρονται περιοριστικά στις διατάξεις της περ. ιδ' της παρ. 4 του άρθρου 9 του ΚΦΕ.

Η ανωτέρω βεβαίωση δαπανών συνυποβάλλεται, αντί των πρωτότυπων παραστατικών δαπανών, από τον εκάστοτε φορολογούμενο/ωφελούμενο στην αρμόδια για τη φορολόγησή του Δ.Ο.Υ, κατά την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (ΠΟΛ.1257/27.12.2011).

Περαιτέρω, διευκρινίστηκε ότι για να είναι δυνατή η παροχή του σχετικού φορολογικού κινήτρου και λαμβάνοντας υπόψη ότι το εν λόγω κίνητρο (των 300 € κατ' ανώτατο όριο) παρέχεται μία φορά και αφορά σε ένα μοναδικό έργο ενεργειακής αναβάθμισης ανά ακίνητο (ανεξάρτητα από τον αριθμό των επιμέρους παρεμβάσεων του έργου αυτού), εκδίδεται μια βεβαίωση δαπανών από τα συνεργαζόμενα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κατά την τελική εκταμίευση του δανείου, στην οποία θα περιλαμβάνονται όλα τα παραστατικά δαπανών επί πιστώσει του έργου, ακόμη και αν αυτά έχουν εκδοθεί ή/και εξοφληθεί κατά το προηγούμενο έτος.

Διευκρινίζεται ότι η σχετική φορολογική έκπτωση αφορά στα ίδια κεφάλαια του ωφελούμενου/φορολογουμένου, ήτοι στο ποσό των δαπανών, πέραν του επιλέξιμου προϋπολογισμού, με το οποίο επιβαρύνεται ο ίδιος ο φορολογούμενος, δεδομένου ότι δεν είναι δυνατή η παροχή αυτής για το τμήμα της συνολικής δαπάνης που αντιστοιχεί στον επιλέξιμο προϋπολογισμό (άτοκο δάνειο και επιχορήγηση) του έργου, ούτως ώστε να μην τίθεται θέμα διπλής ενίσχυσης για το ίδιο ποσό δαπανών. Κατά συνέπεια, στη βεβαίωση που χορηγούν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα πρέπει να αναγράφονται, διακριτά, αφενός μεν, το συνολικό ποσό της δαπάνης ενεργειακής αναβάθμισης για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά, που αποτελείται από το ποσό του επιλέξιμου προϋπολογισμού (άτοκο δάνειο και επιχορήγηση) και το ποσό των δαπανών πέραν του επιλέξιμου προϋπολογισμού (ίδια κεφάλαια), αφετέρου δε το συνολικό υπόλοιπο ποσό δαπάνης που αντιστοιχεί στην ίδια επιβάρυνση του φορολογουμένου (το οποίο και θα τύχει της σχετικής φορολογικής ελάφρυνσης).

Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη δαπάνη αναφέρεται σε ενεργειακή αναβάθμιση ακινήτου χωρίς να τίθεται περιορισμός στον αριθμό των ενταγμένων, στο Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον», ακινήτων ανά φορολογούμενο. Ως εκ τούτου, εφόσον υφίστανται περισσότερες της μίας αποφάσεις υπαγωγής στο Πρόγραμμα για διαφορετικά ακίνητα ανά ωφελούμενο/φορολογούμενο και πληρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις, είναι δυνατή η παροχή του σχετικού φορολογικού κινήτρου ξεχωριστά για καθένα από αυτά τα ακίνητα.

ΔΑΠΑΝΗ ΓΙΑ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΕΟΥΣ

Για να αναγνωριστεί το ποσό αυτής της δαπάνης, απαιτείται το αποδεικτικό κατάθεσης του ποσού στην Τράπεζα της Ελλάδας ή σε οποιαδήποτε άλλη τράπεζα στο οποίο πρέπει να αναφέρεται ρητά ότι η κατάθεση έγινε για το «Λογαριασμό Αλληλεγγύης για την απόσβεση του Δημόσιου Χρέους». Ποσοστό 20% της δαπάνης αυτής αφαιρείται από το φόρο.

Δικαιολογητικά απαιτούνται για το αυξημένο αφορολόγητο λόγω αναπηρίας.

Για την αναγνώριση του αυξημένου αφορολόγητου των 2.000 ευρώ απαιτούνται τα ακόλουθα δικαιολογητικά, από τα οποία πιστοποιείται η ιδιότητα του φορολογουμένου ή του κάθε προσώπου που συνοικεί με αυτόν ή τον βαρύνει, ως αναπήρου, τυφλού κ.τ.λ., λόγω της οποίας δικαιούται ο φορολογούμενος το αυξημένο αφορολόγητο:

α) Προκειμένου για αναπήρους με αναπηρία 67% και πάνω από νοητική καθυστέρηση, φυσική αναπηρία ή ψυχική πάθηση, γνωμάτευση από τις υγειονομικές επιτροπές του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) το οποίο συστήθηκε και λειτουργεί από 1-9-2011, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3863/2010 με σκοπό την εξασφάλιση ενιαίας υγειονομικής κρίσης, όσον αφορά στον καθορισμό του βαθμού αναπηρίας όλων των ασφαλισμένων όλων των ασφαλιστικών φορέων, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, καθώς και των ανασφάλιστων για τους οποίους απαιτείται η πιστοποίηση της αναπηρίας.

Επομένως, από 1η Σεπτεμβρίου 2011 καταργήθηκαν όλες οι υγειονομικές επιτροπές πιστοποίησης αναπηρίας που λειτουργούσαν στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, στις Νομαρχίες και το Δημόσιο, με εξαίρεση τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές, Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.), Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.) και την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίες εξακολουθούν να ασκούν τις αρμοδιότητές τους. Επίσης, επισημαίνεται ότι οι αποφάσεις χορήγησης ποσοστών αναπηρίας, οι οποίες έχουν εκδοθεί πριν την 1-9-2011 από τις Α/βάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές των νομαρχιών, της περιφέρειας ή των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης μπορούν να χρησιμοποιούνται για την απόδειξη του ποσοστού της αναπηρίας επ' αόριστον, αν πρόκειται για επ' αόριστον κρίση, ή αλλιώς μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους, χωρίς να απαιτείται οι ενδιαφερόμενοι να εξετάζονται εκ νέου από τις υγειονομικές επιτροπές του ΚΕΠΑ.

β) Προκειμένου για τυφλούς, βεβαίωση της αρμόδιας Διεύθυνσης της οικείας νομαρχίας ότι είναι γραμμένοι στο γενικό μητρώο τυφλών, που τηρείται σ' αυτήν.

γ) Προκειμένου για νεφροπαθείς που τελούν υπό αιμοκάθαρση ή περιτοναϊκή κάθαρση ή έχουν κάνει μεταμόσχευση νεφρού, καθώς και πρόσωπα που πάσχουν από μεσογειακή δρεπανοκυτταρική και μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία και κάνουν μεταγγίσεις αίματος, σχετική βεβαίωση του φορέα (νοσοκομείο, ιδιωτική κλινική κτλ) που έκανε τη μεταμόσχευση νεφρού ή που κάνει την αιμοκάθαρση ή τις μεταγγίσεις, από την οποία να προκύπτει η κατάστασή τους αυτή.

δ) Προκειμένου για ανάπηρους αξιωματικούς ή οπλίτες ή θύματα πολέμου, καθώς και αναπήρους ή θύματα εθνικής αντίστασης ή εμφύλιου πολέμου, σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων 1543/1985 (Φ.Ε.Κ. 73 Α') και 1863/1985 (Φ.Ε.Κ. 204 Α'), όπως τροποποιήθηκαν με το νόμο 1976/1991 (ΦΕΚ 184 Α), σχετική βεβαίωση της αρμόδιας Υπηρεσίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

Ειδικά για τους αναπήρους αξιωματικούς και οπλίτες, καθώς και τα θύματα πολέμου αρκούν τα ενημερωτικά σημειώματα πληρωμής της σύνταξής τους, στα οποία αναγράφεται ο δεκαψήφιος ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΗΤΡΩΟΥ της σύνταξής τους, ο οποίος πρέπει να αρχίζει από 3 ή 4.

Επίσης, ειδικά για τα πρόσωπα που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 1579/1950 (Φ.Ε.Κ. 286 Α') και ν.δ. 330/1947 (Φ.Ε.Κ. 84 Α'), απαιτείται σχετική βεβαίωση της Ελληνικής Αστυνομίας.

Τέλος, ειδικά για αξιωματικούς οι οποίοι έχουν τεθεί σε κατάσταση πολεμικής διαθεσιμότητας ή για αξιωματικούς που εξαιτίας πολεμικού τραύματος ή νοσήματος που επήλθαν λόγω κακουχιών σε πολεμική περίοδο, βρίσκονται σε κατάσταση υπηρεσίας γραφείου, βεβαίωση της αρμόδιας κρατικής υπηρεσίας που τους χορηγεί τις αποδοχές τους.

Σχετικά με τις αποδείξεις.

Με πρόσφατη απόφαση το υπουργείο οικονομικών (Αρ. πρωτ.: Δ12 1121500 ΕΞ 1.8.2013

Έλεγχος των δικαιολογητικών που προσκομίσθηκαν με την δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων οικον. έτους 2013) , δόθηκε εντολή στις Δ.Ο.Υ. οι αποδείξεις δαπανών του κωδικού 049 της φορολογικής δήλωσης που προσκομίζονται με τα υπόλοιπα δικαιολογητικά, θα ελέγχονται δειγματοληπτικά και όχι σε κάθε δήλωση φορολογουμένου

Αυτό σημαίνει ότι οι αποδείξεις θα πρέπει να κατατίθενται ή να αποστέλλονται με τα λοιπά δικαιολογητικά στην εφορία . Αν θα ελεγχθούν ή όχι είναι θέμα των υπαλλήλων.

Συμβουλή: Καλό θα είναι οι αποδείξεις να μπουν σε διαφορετικό φάκελο και απέξω να αναγραφεί το ονοματεπώνυμο του φορολογούμενου, το ΑΦΜ, το πλήθος των αποδείξεων και το συνολικό ποσό τους.

Αποστολή ή κατάθεση στην Δ.Ο.Υ. προσωπικά;

Δεν επηρεάζει τίποτε ο τρόπος κατάθεσης , εκτός από τον χρόνο της εκκαθάρισης.

Συμβουλή: Αν καταθέσετε προσωπικά τα δικαιολογητικά, εκτυπώστε από το taxis ένα ακόμη αντίγραφο του Ε1 και ζητήστε μετά τον έλεγχο να σας το υπογράψει ο/η υπάλληλος που διενέργησε τον έλεγχο. Έτσι θα έχετε ένα αποδεικτικό ότι έχετε καταθέσει όλα τα δικαιολογητικά της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Μέχρι πότε μπορώ να καταθέσω τα δικαιολογητικά.

Με πρόσφατη απόφαση του (Αρ. πρωτ.: Δ12 1125315 ΕΞ 8.8.2013 Παραλαβή δηλώσεων και δικαιολογητικών), το υπουργείο έδωσε ως καταληκτική ημερομηνία για την αποστολή (σφραγίδα ταχυδρομείου) ή την κατάθεση στις Δ.Ο.Υ. των δικαιολογητικών την 16η Σεπτεμβρίου 2013.

Πληρωμή της πρώτης δόσης του φόρου.

Έχουμε ξαναγράψει ότι όσες δηλώσεις έχουν εκκαθαριστεί μέχρι 31.7.2013 θα πληρώσουν σε τρεις δόσεις τον φόρο του (Αύγουστο, Οκτώβριο, Δεκέμβριο). Όσες εκκαθαριστούν Αύγουστο και Σεπτέμβριο θα πληρώσουν σε δύο δόσεις και όσες εκκαθαριστούν από τον Οκτώβριο και μετά θα πληρώσουν σε μία δόση.

Φέτος δεν ισχύει το σύστημα των περισσότερων δόσεων , όπως έγινε για το οικονομικό έτος 2012 και για ένα ύψος εισοδημάτων.

Η καθυστέρηση πληρωμής επιβαρύνεται με προσαύξηση 1% και αν το ποσό είναι μεγάλο μπορεί να έχετε και νομικά προβλήματα μιας και η μη πληρωμή των φορολογικών υποχρεώσεων έχει ποινικοποιηθεί .

Αν μέχρι σήμερα δεν σας έχει σταλεί το εκκαθαριστικό, που είναι πολύ πιθανόν με τα προβλήματα που υπάρχουν μπορείτε μέσω ίντερνετ να εκτυπώσετε την ταυτότητα πληρωμής και να πληρώσετε την πρώτη δόση τόσο του φόρου εισοδήματος όσο και την πρώτη δόση του ΦΑΠ.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών:

«Εναλλακτικές δυνατότητες ενημέρωσης εκκαθάρισης

Το Υπουργείο Οικονομικών υπενθυμίζει τη δυνατότητα που έχουν οι φορολογούμενοι να ενημερωθούν και να εκτυπώσουν τα εκκαθαριστικά του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (ΦΕΦΠ) 2013 καθώς και του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) 2011 και 2012 από την ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων.

Συγκεκριμένα στην ιστοσελίδα http://www.gsis.gr επιλογή «Υπηρεσίες προς Πολίτες», και, στη συνέχεια, επιλογές «Υποβολή δήλωσης φορολογίας Εισοδήματος Ε1» και «Υποβολή Δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων Ε9» μπορούν να δουν και να εκτυπώσουν τα εκκαθαριστικά που τους έχουν αποσταλεί.

Οι άμεσοι, απευθείας σύνδεσμοι είναι:

https://www1.gsis.gr/webtax/incomefp/index.jsp για το ΦΕΦΠ και

https://www1.gsis.gr/webtax3/etak/faces/index.jspx για το ΦΑΠ.

Δεδομένου πως μερικά εκκαθαριστικά σημειώματα με καταληκτική ημερομηνία πληρωμής πρώτης δόσης την 30η Αυγούστου 2013 είναι σε διαδικασία αποστολής, αλλά και επειδή ενδέχεται κάποιοι φορολογούμενοι να βρίσκονται μακριά από τη δηλωμένη διεύθυνση αλληλογραφίας τους, υπενθυμίζουμε την εναλλακτική δυνατότητα ενημέρωσης και πληρωμής, ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε ταλαιπωρία.

Οι κωδικοί πληρωμής (που αντιστοιχούν σε Βεβαιωμένες Οφειλές Δ.Ο.Υ.) και τα ποσά πρώτης δόσης ή ολικής εξόφλησης είναι τα στοιχεία που χρειάζονται για να πραγματοποιηθεί η εξόφληση των υποχρεώσεων στις Τράπεζες ή στα ΕΛ.ΤΑ.»

Η μόνη συμβουλή που δεν μπορούμε να σας δώσουμε είναι που θα βρείτε τα χρήματα να πληρώσετε όλους αυτούς τους φόρους!!!!

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης
Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός, Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας

http://www.newmoney.gr/