Η ηλεκτρονική αποστολή των βεβαιώσεων αποδοχών, αμοιβών και εισοδημάτων από εμπορικές επιχειρήσεις (2013)

Για πρώτη φορά, κατά το τρέχον οικονομικό έτος 2014, θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στον διαδικτυακό τόπο της Γ.Γ.Π.Σ. οι βεβαιώσεις τριών κατηγοριών εισοδημάτων, που απέκτησαν οι δικαιούχοι το 2013. 
Η αποστολή θα γίνει με ευθύνη εκείνων που κατέβαλαν τις αποδοχές, αμοιβές κ.λπ., μέσω δημιουργίας κατάλληλων ηλεκτρονικών αρχείων, τα οποία θα «φορτωθούν» στη σχετική εφαρμογή. 
Καταληκτική ημερομηνία είναι η 28η Μαρτίου. Οι τρεις κατηγορίες εισοδημάτων (σύμφωνα με τον παλαιό ΚΦΕ, οι διατάξεις του οποίου ισχύουν έως και τις 31/12/2013), είναι:

(α) εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες,

(β) εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα και

(γ) εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις.



Ωστόσο επισημαίνεται, ότι τα αρχεία των πιο πάνω βεβαιώσεων, θα συνυποβληθούν εκ νέου, με τις αντίστοιχες οριστικές δηλώσεις από τους υπόχρεους υποβολής των δηλώσεων αυτών, στις προθεσμίες που έχουν καθοριστεί. Συγκεκριμένα, η οριστική δήλωση Φ.Μ.Υ. (βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων και λοιπών παροχών) θα υποβληθεί μέχρι την 30η Απριλίου, η οριστική δήλωση του εισοδήματος από ελευθέρια επαγγέλματα (βεβαιώσεις αμοιβών) ομοίως, θα υποβληθεί μέχρι την παραπάνω ημερομηνία, ενώ η οριστική δήλωση εισοδημάτων από εμπορικές επιχειρήσεις (σχετικές βεβαιώσεις), θα υποβληθεί μέχρι την 30η Μαΐου.
 Οι παραπάνω βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων, ή αμοιβών από ελευθέρια επαγγέλματα, ή εισοδημάτων από εμπορικές επιχειρήσεις (οικονομικού έτους 2014), υποβάλλονται ανεξαρτήτως αν πρόκειται για υπόχρεο απεικόνισης συναλλαγών, ή όχι (προκειμένου για βεβαιώσεις αποδοχών από μισθωτές υπηρεσίες, πχ οικιακό προσωπικό), και ασφαλώς, ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων του Κ.Φ.Α.Σ. (απλογραφικά ή διπλογραφικά), ή του τρόπου ενημέρωσής τους (μηχανογραφικά ή χειρόγραφα).

Επισημαίνουμε τις παρακάτω χαρακτηριστικές περιπτώσεις εισοδημάτων:
Οι (πρώην) αποδείξεις δαπάνης του άρθρου 8 του ΚΦΑΣ (ή του άρθρου 15, του καταργηθέντος ΚΒΣ), σύμφωνα με τις οδηγίες της Πολ. 1039/2014, θα καταχωριστούν για υποβολή, στις βεβαιώσεις εισοδημάτων από εμπορικές επιχειρήσεις (περ. ε, παρ. 1, άρθρου 55 του Ν. 2238/94).
 Στις σχετικές ενδείξεις της βεβαίωσης θα αναγραφούν και τα αναλογικά τέλη χαρτοσήμου. Υπενθυμίζουμε ότι, έκδοση απόδειξης δαπάνης είχαμε και στις περιπτώσεις του τρίτου εδαφίου της παρ. 1, του άρθρου 58 του Ν 2238/94, η οποία όμως δεν αναφέρεται στην παραπάνω πολυγραφημένη εγκύκλιο. Πάντως, το εισόδημα αυτό για τον δικαιούχο λογίζεται ως υπαγόμενο στην παρ. 3, του άρθρου 48 (ελευθέρια επαγγέλματα) και αναγράφεται στους κωδικούς 507-508, του πίνακα 4Δ του εντύπου Ε1. 
Σε κάθε περίπτωση, τόσο ο φόρος 20%, όσο και τα τέλη χαρτοσήμου (με τον ΟΓΑ) υπολογίζονται στο ποσό της αμοιβής, διακεκριμένα. Στη συνέχεια όμως, ως καθαρό ποσό προς φορολόγηση για τον δικαιούχο, θα αναγραφεί στη φορολογική του δήλωση, η αμοιβή μειωμένη κατά το ποσό των τελών χαρτοσήμου, το οποίο λαμβάνεται ως έξοδο.
Παράδειγμα: Έστω αμοιβή 1.000 ευρώ, την οποία έλαβε ιδιώτης για περιστασιακή εργασία που παρείχε σε υπόχρεο απεικόνισης συναλλαγών. Κατά την καταβολή της αμοιβής υπολογίστηκαν και παρακρατήθηκαν προς απόδοση, φόρος 20%, ήτοι 200 ευρώ και χαρτόσημο (+ ΟΓΑ χαρτοσήμου) 3,6%, ήτοι 36 ευρώ. Καθαρό ποσό που έλαβε ο δικαιούχος: 764 ευρώ. Ωστόσο, στη φορολογική του δήλωση θα πρέπει να αναγραφεί ως φορολογητέο εισόδημα στον κωδικό 507 το ποσό των 967 ευρώ (1.000 – 36), ενώ το ποσό του φόρου των 200 ευρώ, θα βρίσκεται στον πίνακα 8 (κωδ. 603), προκειμένου να συμψηφιστεί, κατά την εκκαθάριση. Το εισόδημα αυτό φορολογείται με τις γενικές διατάξεις (κλίμακα μη μισθωτών του άρθρου 9).
Ως γνωστό, ο μισθός που καταβλήθηκε το 2013 από ΑΕ, σε μέλη του διοικητικού συμβουλίου της, ή από ΕΠΕ ή ΙΚΕ σε εταίρους ή διαχειριστές τους, για τις υπηρεσίες που παρείχαν βάσει ειδικής σύμβασης μίσθωσης εργασίας ή εντολής, εφόσον για τις υπηρεσίες αυτές τα ως άνω φυσικά πρόσωπα ήταν ασφαλισμένα σε οποιονδήποτε, εκτός του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, Ασφαλιστικό Οργανισμό ή Ταμείο, θεωρείται εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις (Ν. 2238/94, άρθρο 28, παρ. 3, περ. στ). Στο εισόδημα αυτό παρακρατήθηκε φόρος με συντελεστή 40%. Ο συντελεστής παρακράτησης εφαρμόστηκε στο ποσό που προέκυπτε μετά την αφαίρεση των ασφαλιστικών εισφορών και των αναλογούντων τελών χαρτοσήμου. Συνεπώς, στη βεβαίωση θα αναγραφούν όλες αυτές οι πληροφορίες, ώστε να συμφωνήσουν και με τους λογαριασμούς της λογιστικής μας.

Παράδειγμα: Πρόεδρος ΔΣ ανώνυμης εταιρείας, ο οποίος είναι και μέτοχος 10%, με ασφάλιση στον ΟΑΕΕ, λαμβάνει μηνιαίο μισθό, βάσει ειδικής σύμβασης μίσθωσης εργασίας ή εντολής, 5.000 ευρώ. Οι εισφορές στον ΟΑΕΕ είναι 500 ευρώ ανά μήνα. Τα τέλη χαρτοσήμου με την εισφορά ΟΓΑ (1,2%) βαρύνουν τον ίδιο (5.000,00 χ 1,2% = 60,00).

Η μηνιαία εκκαθάριση ήταν (συντελεστής παρακράτησης φόρου 40%):

5.000,00 – (500,00 + 60,00) = 5.000,00 – 560,00 = 4.440,00 χ 40% = 1.776,00 φόρος

και: 5.000,00 – (60,00 + 1.776,00) = 3.164,00 καθαρό ποσό που ελάμβανε κάθε μήνα.

Η ετήσια βεβαίωση που θα υποβληθεί στον διαδικτυακό τόπο της Γ.Γ.Π.Σ. και βάσει της οποίας θα συμπληρωθεί η φορολογική του δήλωση, θα είναι:


Ακαθάριστο Εισόδημα Κρατήσεις Φόρος Χαρτόσημο Καθαρό εισόδημα

60.000,00 6.720,00 21.312,00 720,00 37.968,00

Με την καταβολή του φόρου έχει εξαντληθεί η φορολογική υποχρέωση (άρθρο 55), ωστόσο, κατά την εκκαθάριση, θα υπολογιστεί η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης του άρθρου 29 του Ν. 3986/2011, τόσο επί του καθαρού εισοδήματος (κωδικός Ε1: 659, πίνακας 6), όσο και επί του φόρου (κωδικός Ε1: 433, πίνακας 6), ήτοι επί του ποσού των 59.280 ευρώ.
Τέλος, διευκρινίζουμε ότι διαφορετική είναι η περίπτωση των αμοιβών των μελών ΔΣ που υπάγονται στην πηγή του εισοδήματος από κινητές αξίες (περ. 2 και 5 του άρθρου 25 του Ν. 2238/94) και αφορούν παροχές σε είδος ή σε χρήμα, ή ιδρυτικούς τίτλους.
 Η παρακράτηση φόρου 40% έγινε βάσει του δεύτερου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 54 και δεν προβλέπεται εδώ η υποβολή βεβαιώσεων ή άλλης δήλωσης, ηλεκτρονικά. Με την παρακράτηση, εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση. Θα χορηγηθεί απλή έντυπη βεβαίωση στους δικαιούχους. Υπογραμμίζουμε, ότι τα αναλογούντα τέλη χαρτοσήμου, κατά την καταβολή τέτοιων αμοιβών, αφαιρούνται προκειμένου να υπολογιστεί ο φόρος 40%.

Πάντως, με το δεδομένο ότι και αυτό το εισόδημα αναγράφεται στους ίδιους κωδικούς με την περίπτωση του μισθού που προέρχεται από την πηγή «εμπορικές επιχειρήσεις» που εξετάσαμε πιο πάνω , θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή από την Φορολογική Διοίκηση, αν αποφασιστεί η προ-συμπλήρωση του εντύπου Ε1, σύμφωνα με τις υποβαλλόμενες ηλεκτρονικά βεβαιώσεις. 
Η λύση σε αυτές τις περιπτώσεις, όπου δεν πρέπει να μεταβληθεί το προ-συμπληρωμένο ποσό, αλλά προκύπτει η ανάγκη να προστεθεί και κάποιο άλλο, είναι να γίνει ενεργός ο συγκεκριμένος κωδικός στο έντυπο που θα παραπέμπει («ανοίγει») σε υποσύστημα («παράθυρο»), για την συμπλήρωση-προσθήκη του επιπλέον εισοδήματος.

http://epixeirisi.gr/