Ο Πρόεδροs του Ο.Ε.Ε απαντά σε ερωτήματα για το επάγγελμα του Λογιστή-Φοροτεχνικού



1. Τι αλλαγές φέρνει στον κλάδο των λογιστών – φοροτεχνικών η διάταξη του
νέου νόμου 4152/2013 για την απόκτηση επαγγελματικής ταυτότητας;
Σας στέλνω πίνακα με τις προϋποθέσεις και τις επιμέρους παρατηρήσεις, για το πως διαμορφώνεται η οργάνωση του επαγγέλματος.





Η διαμόρφωση τάξεων είναι ισοπεδωτική, άδικη, αντικοινωνική και αναποτελεσματική.
- Συμβάλει στην ανάπτυξη κινδύνων για τα φορολογικά έσοδα, για τις επιχειρήσεις και γιατους επαγγελματίες Λογιστές Φοροτεχνικούς.
- Η εξίσωση της τετραετούς πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με 7, 6, 5 χρόνια πρακτικής άσκησης παραβιάζει κάθε εκπαιδευτική λογική.
- Ισοπεδώνει την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με αμφίβολου αποτελεσματικότητας πρακτική άσκηση μερικών ετών και εξισώνει την επιστημονική κατάρτιση με την πρακτική.
- Αδικεί τους νέους και τις οικογένειές τους, που επενδύουν τεράστια ποσά από τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς για να σπουδάσουν τα παιδιά τους.
- Εντάσσει τους πρακτικούς βοηθούς λογιστές σε ισότιμη τάξη με τους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χωρίς αξιολόγηση.
- Ο προσδιορισμός μέχρι το όριο των 1.500.000 € τζίρο, για τους πρακτικούς φοροτεχνικούς– λογιστές αγνοεί την πολυπλοκότητα των φορολογικών θεμάτων που πρέπει να αντιμετωπιστούν και ειδικότερα σε προβλήματα που απαιτούν κοστολογικούς υπολογισμούς και φορολογική αναμόρφωση αποτελεσμάτων.

2. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι με την απελευθέρωση του επαγγέλματος του
λογιστή δίνεται η δυνατότητα σε νέους λογιστές, οι οποίοι δεν είχαν μέχρι τώρα
πρόσβαση στην αγορά, να δοκιμάσουν τη τύχη τους. Η αγορά σήμερα μπορεί να
απορροφήσει τους νέους λογιστές;
 

Είναι υποκριτικός ο ισχυρισμός ότι οι ρυθμίσεις που προβλέπει ο Ν. 4153/3013
απελευθερώνουν το επάγγελμα.
Το επάγγελμα του Λογιστή Φοροτεχνικού ήταν απελευθερωμένο από την οργάνωσή του με το Ν. 2515/1994 και το Π.Δ. 340/98, γιατί ικανοποιούσε τις τρεις βασικές αρχές της απελευθέρωσης:
α) Η πρόσβαση στο επάγγελμα ήταν ελεύθερη ανάλογα με τα τυπικά προσόντα (επίπεδο μόρφωσης) και τα ουσιαστικά προσόντα (εμπειρία στο επάγγελμα).
β) Δεν υπήρχαν γεωγραφικοί περιορισμοί στην άσκησή του.
γ) Δεν υπήρχαν προκαθορισμένες αμοιβές.
Οι αμοιβές των Λογιστών Φοροτεχνικών ήταν αποτέλεσμα ελεύθερης διαπραγμάτευσης για τους ελεύθερους επαγγελματίες και με βάση τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας για τους μισθωτούς.
Τι προσθέτει ή τι διορθώνει η νέα ρύθμιση; Μόνο προϋποθέσεις για εξεύρεση φτηνού εργατικού δυναμικού προκειμένου να ικανοποιηθούν επιχειρηματικά συμφέροντα που θέλουν να επενδύσουν χωρίς κανόνες στην αγορά παροχής των Λογιστικών – Φοροτεχνικών υπηρεσιών. Η προώθηση στην αγορά επαγγελματιών αμφιβόλου ποιότητας προσόντων, διαμορφώνει αρνητικές προοπτικές για τα ζητήματα δημοσίου ενδιαφέροντος, όπως είναι τα φορολογικά έσοδα, ενώ παράλληλα μεγιστοποιεί τον επαγγελματικό κίνδυνο για αυτούς
τους επαγγελματίες.  
 

3.    Με τις νέες ρυθμίσεις το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίσουν οι λογιστές
– φοροτεχνικοί που μέχρι σήμερα κατείχαν  άδεια Γ΄ τάξης (ειδική)  με δικαίωμα
τήρησης βιβλίων Γ’  Κατηγορίας του ΚΒΣ (διπλογραφικά βάσει του νέου ΚΦΑΣ)
μέχρι του ποσού των 900.000 ευρώ. Οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες μένουν
μετέωροι με τις νέες ρυθμίσεις;
 

Οι κάτοχοι Β΄ τάξης έχουν δικαίωμα τήρησης απλογραφικών λογιστικών βιβλίων σε εταιρείες με τζίρο μέχρι 1.500.000 €.
Το προηγούμενο σύστημα Ν. 2515/91 Π.Δ. 340/98 προέβλεπε ότι οι εμπειροτέχνες Λογιστές Φοροτεχνικοί που είχαν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις (υπογραφή τριών ισολογισμών) μπορούσαν να τηρούν και διπλογραφικά  ….  Λογιστικά βιβλία μέχρι τζίρο 900.000 €.
Η νέα ρύθμιση δεν προβλέπει τέτοια δυνατότητα παρά την πρόταση του ΟΕΕ.
΄Ετσι για τους επαγγελματίες Λογιστές Φοροτεχνικούς με άδεια Γ΄ ειδική του αφαιρείται το δικαίωμα τήρησης διπλογραφικών βιβλίων μέχρι 900.000 €.
 

4.    Πιστεύετε ότι ο θεσμός του φορολογικού πιστοποιητικού θα πρέπει να
επεκταθεί σε μικρότερες επιχειρήσεις;
 

Το φορολογικό πιστοποιητικό είναι ένα μέτρο με πολύ μικρή, σχεδόν ανύπαρκτη εφαρμογή σ΄ άλλες χώρες.
Η αναγκαιότητά του σύμφωνα με τις απόψεις της κυβέρνησης προέκυψε από τις
διαχρονικές αδυναμίες του ελεγκτικού και φοροεισπρακτικού μηχανισμού της χώρας μας και την αναγκαιότητα ενίσχυσης της είσπραξης των φορολογικών εσόδων ειδικότερα τώρα με περίοδο οικονομικής κρίσης.
Η άποψή μας είναι σταθερή και διαχρονική ότι ο φορολογικός έλεγχος και η είσπραξη των δημοσίων εσόδων είναι έργο της Πολιτείας και όχι ιδιωτικών συμφερόντων.
΄Ηδη οι πιστοποιημένοι Λογιστές Φοροτεχνικοί με την αναμόρφωση των φορολογικών εσόδων κατά την συμπλήρωση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, πραγματοποιούν ουσιαστικά προληπτικό φορολογικό έλεγχο.
Συναξιολογώντας και το πρόσθετο κόστος που επιβαρύνει τις επιχειρήσεις αν η ελληνική πολιτεία επεκτείνει το μέτρο σε μικρότερες επιχειρήσεις, το ΟΕΕ προτείνει τη λύση του πιστοποιημένου Λογιστή – Φοροτεχνικού.
 

Συνέντευξη του Προέδρου του Ο.Ε.Ε. κ. Γ. Κυδωνάκη στο περιοδικό EPSILON 7