Φτάσαμε αισίως στις τελευταίες ημέρες του Ιουνίου, δηλαδή φεύγει ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού και το αλαλούμ σε ό,τι αφορά τις φορολογικές υποχρεώσεις επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων παραμένει.
Συνεχώς εκδίδονται, δυστυχώς όμως πάντα την τελευταία στιγμή, εγκύκλιοι και λοιπά έγγραφα από το υπουργείο Οικονομικών που αφορούν τις υποχρεώσεις αυτές διαμορφώνοντας παράλληλα, σε πολλές περιπτώσεις, ένα νέο τοπίο εντελώς διαφορετικό από το μέχρι τώρα ισχύον.
Σε ό,τι αφορά την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων, την προηγούμενη Τετάρτη γύρω στις 10:10 το βράδυ, κοινοποιήθηκε δελτίο Τύπου το οποίο ανέφερε ότι παρατείνεται η προθεσμία ηλεκτρονικής υποβολής αυτών ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου του φορολογούμενου και ορίστηκαν καταληκτικές ημερομηνίες για τα ψηφία 1 και 2 η 22α Ιουλίου, για τα ψηφία 3 και 4 η 29η Ιουλίου, για τα ψηφία 5 και 6 η 5η Αυγούστου, για τα ψηφία 7 και 8 η 12η Αυγούστου, για το ψηφίο 9 η 26η Αυγούστου και για το ψηφίο 0 η 30ή Αυγούστου.
Από το φορολογικό νόμο προβλέπεται χρονικό διάστημα 5 μηνών για την υποβολή των δηλώσεων, ειδικότερα οι σχετικές διατάξεις ορίζουν ότι οι δηλώσεις υποβάλλονται στο διάστημα από την 1η Φεβρουαρίου έως και την 30ή Ιουνίου εκάστου οικονομικού έτους. Με δεδομένο ότι για το οικονομικό έτος 2013 αναμένεται να υποβληθούν συνολικά περίπου 6.000.000 δηλώσεις και μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές έχουν υποβληθεί περίπου 700.000 δηλώσεις, καταλαβαίνουμε ότι 5.300.000 δηλώσεις «πρέπει» να υποβληθούν σε χρονικό διάστημα 2 μηνών μέσα στο κατακαλόκαιρο. Δίκαιη η αγανάκτηση αφενός μεν των φορολογουμένων και αφετέρου δε των λογιστών - φοροτεχνικών που βλέπουν για ακόμα μια φορά να ανατρέπεται ο όποιος προγραμματισμός τους.
Ποιος ευθύνεται γι' αυτό το αλαλούμ; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα μπορεί να δοθεί μόνο με μια σειρά ερωτημάτων που απευθύνονται στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Ποιος άνοιξε την εφαρμογή για την υποβολή των δηλώσεων στα τέλη Μαΐου, δηλαδή ένα περίπου μήνα πριν από την από τον νόμο προβλεπόμενη καταληκτική ημερομηνία, ο φορολογούμενος ή ο λογιστής του; Ποιος έβαλε τη διάταξη για το ύψος των τόκων που δεν απαιτείται η αναγραφή τους στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος σε σχέδιο νόμου το οποίο κατατέθηκε τον Ιούνιο στη Βουλή των Ελλήνων, ο φορολογούμενος ή ο λογιστής του;
Σε ό,τι αφορά την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων, την προηγούμενη Τετάρτη γύρω στις 10:10 το βράδυ, κοινοποιήθηκε δελτίο Τύπου το οποίο ανέφερε ότι παρατείνεται η προθεσμία ηλεκτρονικής υποβολής αυτών ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου του φορολογούμενου και ορίστηκαν καταληκτικές ημερομηνίες για τα ψηφία 1 και 2 η 22α Ιουλίου, για τα ψηφία 3 και 4 η 29η Ιουλίου, για τα ψηφία 5 και 6 η 5η Αυγούστου, για τα ψηφία 7 και 8 η 12η Αυγούστου, για το ψηφίο 9 η 26η Αυγούστου και για το ψηφίο 0 η 30ή Αυγούστου.
Από το φορολογικό νόμο προβλέπεται χρονικό διάστημα 5 μηνών για την υποβολή των δηλώσεων, ειδικότερα οι σχετικές διατάξεις ορίζουν ότι οι δηλώσεις υποβάλλονται στο διάστημα από την 1η Φεβρουαρίου έως και την 30ή Ιουνίου εκάστου οικονομικού έτους. Με δεδομένο ότι για το οικονομικό έτος 2013 αναμένεται να υποβληθούν συνολικά περίπου 6.000.000 δηλώσεις και μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές έχουν υποβληθεί περίπου 700.000 δηλώσεις, καταλαβαίνουμε ότι 5.300.000 δηλώσεις «πρέπει» να υποβληθούν σε χρονικό διάστημα 2 μηνών μέσα στο κατακαλόκαιρο. Δίκαιη η αγανάκτηση αφενός μεν των φορολογουμένων και αφετέρου δε των λογιστών - φοροτεχνικών που βλέπουν για ακόμα μια φορά να ανατρέπεται ο όποιος προγραμματισμός τους.
Ποιος ευθύνεται γι' αυτό το αλαλούμ; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα μπορεί να δοθεί μόνο με μια σειρά ερωτημάτων που απευθύνονται στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Ποιος άνοιξε την εφαρμογή για την υποβολή των δηλώσεων στα τέλη Μαΐου, δηλαδή ένα περίπου μήνα πριν από την από τον νόμο προβλεπόμενη καταληκτική ημερομηνία, ο φορολογούμενος ή ο λογιστής του; Ποιος έβαλε τη διάταξη για το ύψος των τόκων που δεν απαιτείται η αναγραφή τους στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος σε σχέδιο νόμου το οποίο κατατέθηκε τον Ιούνιο στη Βουλή των Ελλήνων, ο φορολογούμενος ή ο λογιστής του;
Ποιος δεν έχει εκδώσει μέχρι σήμερα τις σχετικές ερμηνευτικές εγκυκλίους για πληθώρα θεμάτων που αφορούν τις δηλώσεις του οικονομικού έτους 2013, ο φορολογούμενος ή ο λογιστής του; Ποιος επιτρέπει να εκδίδονται αλληλοαναιρούμενες εγκύκλιοι για κρίσιμα φορολογικά θέματα, ο φορολογούμενος ή ο λογιστής του;
Ούτε οι φορολογούμενοι ούτε οι λογιστές - φοροτεχνικοί νομοθετούν, ούτε οι φορολογούμενοι ούτε οι λογιστές - φοροτεχνικοί έχουν την ευθύνη έγκαιρης και σωστής έκδοσης των σχετικών εγκυκλίων. Την ευθύνη αυτή την έχει ακέραια το υπουργείο Οικονομικών το οποίο, ειδικά φέτος, έχει δημιουργήσει σειρά προβλημάτων τα οποία καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι και ειδικότερα οι λογιστές - φοροτεχνικοί οι οποίοι για μια ακόμα χρονιά καλούνται να ξεχάσουν ξεκούραση, οικογένεια και λοιπές υποχρεώσεις, μόνο και μόνο γιατί κάποιοι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει, απαιτώντας όμως τη συνέπεια από τους άλλους.
Γιώργος Α. Κορομηλάς, Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
http://www.imerisia.gr/
Ούτε οι φορολογούμενοι ούτε οι λογιστές - φοροτεχνικοί νομοθετούν, ούτε οι φορολογούμενοι ούτε οι λογιστές - φοροτεχνικοί έχουν την ευθύνη έγκαιρης και σωστής έκδοσης των σχετικών εγκυκλίων. Την ευθύνη αυτή την έχει ακέραια το υπουργείο Οικονομικών το οποίο, ειδικά φέτος, έχει δημιουργήσει σειρά προβλημάτων τα οποία καλούνται να πληρώσουν οι φορολογούμενοι και ειδικότερα οι λογιστές - φοροτεχνικοί οι οποίοι για μια ακόμα χρονιά καλούνται να ξεχάσουν ξεκούραση, οικογένεια και λοιπές υποχρεώσεις, μόνο και μόνο γιατί κάποιοι δεν μπορούν ή δεν θέλουν να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει, απαιτώντας όμως τη συνέπεια από τους άλλους.
Γιώργος Α. Κορομηλάς, Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
http://www.imerisia.gr/